Sähköisen ostamisen käynnistäminen Joensuun kaupungin ravintopalveluissa
Kinnunen, Hertta (2015)
Kinnunen, Hertta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502282644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502282644
Tiivistelmä
Tuotannonohjusjärjestelmän käytön laajentaminen ja tehostaminen mahdollisti sähköisen ostotilausprosessin käynnistämisen Joensuun kaupungin ravintopalveluissa. Opinnäytetyössä kuvataan raaka-aineiden sähköinen ostotilausprosessi, jossa ostotilaukset pohjautuvat hankintasopimuksiin, ammattikeittiön tuotantosuunnitelmaan ja ostotoiminnasta olevaan yhteiseen ohjeistukseen. Sähköisellä ostotilausprosessilla ja yhdenmukaisilla tilausohjeilla ja toimintatavoilla vastataan ammattikeittiöiden lisääntyviin tehokkuuden vaatimuksiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta sisältää tietoa Aromi-tuotannonohjausjärjestelmästä, raaka-aineiden hankinnasta, ammattikeittiön tietovirroista ja sähköisestä ostamisesta. Toiminnallisessa osassa toteutettiin tuotannonohjausjärjestelmän käytön laajentaminen ottamalla käyttöön sähköinen ostotilaus, koulutettiin esimiehet sähköiseen ostamiseen ja aloitettiin erilaisten toimintatapojen yhtenäistäminen keittiöissä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, ryhmähaastattelua ja havainnointia osallistujana, joiden avulla selvitettiin sähköisen ostamisen aloittaneissa keskuskeittiöissä puolen vuoden käyttöönoton aikana sähköisestä ostamisesta saadut hyödyt ja esiin tulleet ongelmat.
Sähköisestä ostotilausprosessista saatavat hyödyt olivat ruokalistan mukaisten tuotteiden siirtyminen suoraan tilauksille tilattaviksi oikeista ostopaikoista, muistinvaraisen toiminnan väheneminen ja tilausvirheiden väheneminen. Ajansäästöä ostotilausten tekemisessä ei alkuvaiheessa koettu saatavan. Ongelmia koettiin olevan tilauspalautteen lukemisessa ja manuaalisessa lähetyslistojen käsittelyssä. Tiedonkulun sujuvuudella, virheettömyydellä ja oikea-aikaisuudella todettiin olevan suuri merkitys sähköisessä ostotilausprosessissa. Jatkotutkimusaiheena sähköisen asioinnin merkitys Itä-Aromissa; millaista hyötyä saadaan sähköisesti tapahtuvasta tiedonsiirrosta ja minkälaisia ongelmia tulee esiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta sisältää tietoa Aromi-tuotannonohjausjärjestelmästä, raaka-aineiden hankinnasta, ammattikeittiön tietovirroista ja sähköisestä ostamisesta. Toiminnallisessa osassa toteutettiin tuotannonohjausjärjestelmän käytön laajentaminen ottamalla käyttöön sähköinen ostotilaus, koulutettiin esimiehet sähköiseen ostamiseen ja aloitettiin erilaisten toimintatapojen yhtenäistäminen keittiöissä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, ryhmähaastattelua ja havainnointia osallistujana, joiden avulla selvitettiin sähköisen ostamisen aloittaneissa keskuskeittiöissä puolen vuoden käyttöönoton aikana sähköisestä ostamisesta saadut hyödyt ja esiin tulleet ongelmat.
Sähköisestä ostotilausprosessista saatavat hyödyt olivat ruokalistan mukaisten tuotteiden siirtyminen suoraan tilauksille tilattaviksi oikeista ostopaikoista, muistinvaraisen toiminnan väheneminen ja tilausvirheiden väheneminen. Ajansäästöä ostotilausten tekemisessä ei alkuvaiheessa koettu saatavan. Ongelmia koettiin olevan tilauspalautteen lukemisessa ja manuaalisessa lähetyslistojen käsittelyssä. Tiedonkulun sujuvuudella, virheettömyydellä ja oikea-aikaisuudella todettiin olevan suuri merkitys sähköisessä ostotilausprosessissa. Jatkotutkimusaiheena sähköisen asioinnin merkitys Itä-Aromissa; millaista hyötyä saadaan sähköisesti tapahtuvasta tiedonsiirrosta ja minkälaisia ongelmia tulee esiin.