Suurporapaalutuksen kaluston ongelmat ja niihin varautuminen
Klar, Luukas (2024)
Klar, Luukas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Destia Oy:n pohja- ja kalliorakentamisen yksikön kanssa. Opinnäytetyössä tutkittiin suurporapaalutustyömaata Ruotsissa, siellä kohdattiin huomattava määrä suurporapaalutuskalustoon ja porattaviin paaluelementteihin kohdistuvia ongelmia. Tutkimuskohteessa oli poikkeuksellista suurporapaalutuksen näkökulmasta projektin pitkä kesto, 456 porauspäivää, ja pitkä matka Destia Oy:n kalustokeskukselle, missä porapaalutuskalusto normaalisti huolletaan.
Suurporapaalutus on kallis pohjanvahvistusmenetelmä urakoitsijalle, ja pienilläkin toimenpiteillä voi olla merkittävä taloudellinen vaikutus. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida työmaalla kerätty data liittyen suurporapaalutuksen kaluston ongelmiin ja sen pohjalta muodostaa yhteenveto, missä ilmenee varautumiskeinoja kalustonrikkojen varalle.
Opinnäytetyössä käsitellään suurporapaalutus ja siinä käytettävä kalusto. Tutkimustietoa kerättiin projektin aikana C7 projektinhallinta järjestelmällä, mistä nähdään esimerkiksi toteutuneet kustannukset ja työtunnit. Lisäksi tietoa saatiin koneoperaattoreiden tekemistä vikailmoituksista ja paalutuspöytäkirjoista.
Lopputuloksena löydettiin syitä tutkimuskohteessa sattuneille kalustonrikoille ja niistä on eroteltu yleiset ja harvinaisemmat kalustonrikot. Näitä tietoja hyödyntämällä pystytään jatkossa poistamaan osa kalustonrikoista kokonaan, millä voidaan saada aikaan 8 % taloudelliset säästöt ja vähentämään työkeskeytyksen kestoa varautumalla yleisempiin kalustonrikkoihin.
Suurporapaalutus on kallis pohjanvahvistusmenetelmä urakoitsijalle, ja pienilläkin toimenpiteillä voi olla merkittävä taloudellinen vaikutus. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida työmaalla kerätty data liittyen suurporapaalutuksen kaluston ongelmiin ja sen pohjalta muodostaa yhteenveto, missä ilmenee varautumiskeinoja kalustonrikkojen varalle.
Opinnäytetyössä käsitellään suurporapaalutus ja siinä käytettävä kalusto. Tutkimustietoa kerättiin projektin aikana C7 projektinhallinta järjestelmällä, mistä nähdään esimerkiksi toteutuneet kustannukset ja työtunnit. Lisäksi tietoa saatiin koneoperaattoreiden tekemistä vikailmoituksista ja paalutuspöytäkirjoista.
Lopputuloksena löydettiin syitä tutkimuskohteessa sattuneille kalustonrikoille ja niistä on eroteltu yleiset ja harvinaisemmat kalustonrikot. Näitä tietoja hyödyntämällä pystytään jatkossa poistamaan osa kalustonrikoista kokonaan, millä voidaan saada aikaan 8 % taloudelliset säästöt ja vähentämään työkeskeytyksen kestoa varautumalla yleisempiin kalustonrikkoihin.