Huonekaluliikkeiden sosiaalisen median markkinointi
Strömberg, Tatu (2024)
Strömberg, Tatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli huonekaluliikkeiden sosiaalisen median markkinointi. Työssä paneuduttiin kolmeen Etelä-Suomessa sijaitsevaan huonekaluyritykseen, jotka olivat Stemma Strömberg, TyyliKotka ja Veke. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia keinoja nämä yritykset käyttävät sosiaalisen median markkinoinnissaan sekä etsiä mah- dollisia eroja, joita yrityksillä voi markkinointikeinoissaan olla.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin tutkimuksen kannalta tärkeimpiä aiheita, jotka oli- vat sosiaalisen median markkinointi nykypäivänä, sosiaalisen median markkinoinnin erot perinteiseen markkinointiin, tekoäly markkinoinnissa sekä sosiaalisen median hyödyt ja haitat. Opinnäytetyön teoriatausta on peräisin erilaisista internet-lähteistä sekä aiheesta kertovasta kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistuivat kohdeyritysten markkinoinnista vastaavat henkilöt. Tutkimusaineistoa hankittiin myös tut- kimalla yritysten sosiaalisen median julkaisuja Instagramista, Facebookista ja TikTokista.
Saaduista tuloksista pystytään toteamaan, että huoneliikkeiden sosiaalisen median mark- kinoinnin osuus koko markkinoinnista on kasvamassa jatkuvasti, mutta perinteistä markki- nointia käytetään edelleen. Eroja yritysten markkinointityyleissä löytyi julkaisutyyleistä, jul- kaisumääristä ja strategioista, joilla julkaisuja tehdään. Tekoälyn käyttäminen markkinoin- nissa ei ole vielä oleellista haastatelluilla yrityksillä, mutta sitä pidetään tulevaisuuden mahdollisuutena. Yhtenä jatkotutkimusaiheena on tarkastella, miten yritykset voivat hyö- dyntää sosiaalista mediaa brändinsä vahvistamisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin tutkimuksen kannalta tärkeimpiä aiheita, jotka oli- vat sosiaalisen median markkinointi nykypäivänä, sosiaalisen median markkinoinnin erot perinteiseen markkinointiin, tekoäly markkinoinnissa sekä sosiaalisen median hyödyt ja haitat. Opinnäytetyön teoriatausta on peräisin erilaisista internet-lähteistä sekä aiheesta kertovasta kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistuivat kohdeyritysten markkinoinnista vastaavat henkilöt. Tutkimusaineistoa hankittiin myös tut- kimalla yritysten sosiaalisen median julkaisuja Instagramista, Facebookista ja TikTokista.
Saaduista tuloksista pystytään toteamaan, että huoneliikkeiden sosiaalisen median mark- kinoinnin osuus koko markkinoinnista on kasvamassa jatkuvasti, mutta perinteistä markki- nointia käytetään edelleen. Eroja yritysten markkinointityyleissä löytyi julkaisutyyleistä, jul- kaisumääristä ja strategioista, joilla julkaisuja tehdään. Tekoälyn käyttäminen markkinoin- nissa ei ole vielä oleellista haastatelluilla yrityksillä, mutta sitä pidetään tulevaisuuden mahdollisuutena. Yhtenä jatkotutkimusaiheena on tarkastella, miten yritykset voivat hyö- dyntää sosiaalista mediaa brändinsä vahvistamisessa ja kehittämisessä.