Asiakaskokemuksella kohti suositteluhalukkuutta : case: Sonera Yritysasiakaspalvelu
Niemi, Liisa (2015)
Niemi, Liisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182367
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa toimeksiantajayrityksen yritysasiakaspalvelussa puhelimitse tapahtuvassa asiakaskontaktissa suositteluhalukkuutta lisäävän kokemuksen luomiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen case study -tutkimus, jonka teoriaosuuden pääteemoja ovat asiakaskokemus ja asiakaskokemuksen mittaaminen suositteluhalukkuuden avulla. Teemoja käsitellään aiheesta olemassa olevien kirjallisten lähteiden pohjalta. Opinnäytetyön empiriaosuus on toteutettu kolmessa vaiheessa haastatteluilla ja kirjallisella kyselyllä.
Asiakashaastatteluiden tuloksena saatiin aineistoa siitä, mitkä seikat asiakaskontaktissa vaikuttavat tietynlaisen asiakaskokemuksen syntymiseen ja kuinka asiakkaat kokivat suositteluhalukkuuden. Esimieshaastatteluissa selvitettiin, millä toimenpiteillä asiakaskokemusta johdetaan asiakasrajapinnassa ja miten Net Promoter Score -mittaaminen näkyy heidän työssään. Viimeisessä kyselyosuudessa saatiin kommentteja asiakaskokemuksen johtamisesta ja mittaamisesta yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusten tulokset tukevat paljolti aiheesta olemassa olevia tutkimuksia. Asiakkaat arvostivat toimivia palveluita ja ystävällistä asiakaspalvelua, mutta pitivät niitä itsestäänselvyytenä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lisäarvoa asiakaskokemukseen voidaan tuottaa vain asioiden hoitamisella siten, että asiakas saa kohtaamisesta odottamatonta lisäarvoa: kuuntelemalla, ymmärtämällä ja tuntemalla asiakas, ratkaisemalla niitä ongelmia, joista asiakas ei vielä välttämättä ollut tietoinen, sekä ansaitsemalla asiakkaan luottamus ja uskollisuus.
Opinnäytetyö on laadullinen case study -tutkimus, jonka teoriaosuuden pääteemoja ovat asiakaskokemus ja asiakaskokemuksen mittaaminen suositteluhalukkuuden avulla. Teemoja käsitellään aiheesta olemassa olevien kirjallisten lähteiden pohjalta. Opinnäytetyön empiriaosuus on toteutettu kolmessa vaiheessa haastatteluilla ja kirjallisella kyselyllä.
Asiakashaastatteluiden tuloksena saatiin aineistoa siitä, mitkä seikat asiakaskontaktissa vaikuttavat tietynlaisen asiakaskokemuksen syntymiseen ja kuinka asiakkaat kokivat suositteluhalukkuuden. Esimieshaastatteluissa selvitettiin, millä toimenpiteillä asiakaskokemusta johdetaan asiakasrajapinnassa ja miten Net Promoter Score -mittaaminen näkyy heidän työssään. Viimeisessä kyselyosuudessa saatiin kommentteja asiakaskokemuksen johtamisesta ja mittaamisesta yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusten tulokset tukevat paljolti aiheesta olemassa olevia tutkimuksia. Asiakkaat arvostivat toimivia palveluita ja ystävällistä asiakaspalvelua, mutta pitivät niitä itsestäänselvyytenä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lisäarvoa asiakaskokemukseen voidaan tuottaa vain asioiden hoitamisella siten, että asiakas saa kohtaamisesta odottamatonta lisäarvoa: kuuntelemalla, ymmärtämällä ja tuntemalla asiakas, ratkaisemalla niitä ongelmia, joista asiakas ei vielä välttämättä ollut tietoinen, sekä ansaitsemalla asiakkaan luottamus ja uskollisuus.