Palvelu paremmaksi! : Hyvinkään Nettineuvola Nellin arviointi ja jatkokehittäminen
Ylenius, Tuovi (2015)
Ylenius, Tuovi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232462
Tiivistelmä
Neuvolatyötä tukevia verkkopalveluja on kehitetty enenevissä määrin, sillä teknologiasta on tullut merkittävä osa ihmisten jokapäiväistä elämää. Verkkopalvelun laadukkuus edellyttää kuitenkin järjestelmällistä sisällön tuottamista ja kehittämistä.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli arvioida Hyvinkään Nettineuvola Nelli-verkkopalvelua palvelun käyttäjien, neuvolahenkilökunnan sekä neuvolan yhteistyökumppaneiden avulla. Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa ehdotus verkkopalvelun jatkokehittämistä varten.
Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka koostui pääasiallisesti Likert-asteikollisista suljetuista kysymyksistä sekä muutamista avoimista kysymyksistä. Määrällinen aineisto analysoitiin taulukkolaskentaohjelman avulla ja siitä laskettiin tunnuslukuja. Avointen kysymysten kautta saatu laadullinen aineisto analysoitiin hyödyntämällä teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita. Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 50. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että verkkopalvelu on helppokäyttöinen, sivut ovat selkeät sekä palvelun sisältämä tieto tarpeellista ja laadukasta. Pieni osa vastaajista oli eri mieltä ja antoi kehitysehdotuksia. Erityisesti sivujen päivittämättömyys häiritsi vastaajia. Sosiaalista mediaa koskevissa kysymyksissä vastaajien mielipiteet jakaantuivat enemmän. Lisätietoa kaivattiin hieman verkkopalvelun eri osioihin. Uusista palvelumuodoista live-chat sai kannatusta.
Sivujen päivityksen tueksi pää- ja vastuukäyttäjille laadittiin vuosikello. Sosiaalisen median jakaessa mielipiteitä vahvasti, ei kokonaan uusia sosiaalisen median muotoja suunniteltu. Jatkokehitysehdotuksessa tuodaan esille verkkopalveluun tehtävät konkreettiset muutokset, mutta siinä huomioidaan myös pää- ja vastuukäyttäjien toiminnan aiempaa tarkempi suunnittelu sekä vaikuttavuuden arviointi.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli arvioida Hyvinkään Nettineuvola Nelli-verkkopalvelua palvelun käyttäjien, neuvolahenkilökunnan sekä neuvolan yhteistyökumppaneiden avulla. Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa ehdotus verkkopalvelun jatkokehittämistä varten.
Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka koostui pääasiallisesti Likert-asteikollisista suljetuista kysymyksistä sekä muutamista avoimista kysymyksistä. Määrällinen aineisto analysoitiin taulukkolaskentaohjelman avulla ja siitä laskettiin tunnuslukuja. Avointen kysymysten kautta saatu laadullinen aineisto analysoitiin hyödyntämällä teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita. Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 50. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että verkkopalvelu on helppokäyttöinen, sivut ovat selkeät sekä palvelun sisältämä tieto tarpeellista ja laadukasta. Pieni osa vastaajista oli eri mieltä ja antoi kehitysehdotuksia. Erityisesti sivujen päivittämättömyys häiritsi vastaajia. Sosiaalista mediaa koskevissa kysymyksissä vastaajien mielipiteet jakaantuivat enemmän. Lisätietoa kaivattiin hieman verkkopalvelun eri osioihin. Uusista palvelumuodoista live-chat sai kannatusta.
Sivujen päivityksen tueksi pää- ja vastuukäyttäjille laadittiin vuosikello. Sosiaalisen median jakaessa mielipiteitä vahvasti, ei kokonaan uusia sosiaalisen median muotoja suunniteltu. Jatkokehitysehdotuksessa tuodaan esille verkkopalveluun tehtävät konkreettiset muutokset, mutta siinä huomioidaan myös pää- ja vastuukäyttäjien toiminnan aiempaa tarkempi suunnittelu sekä vaikuttavuuden arviointi.