Häät Suomessa : miten hääalan vastuullisuuskehitystä voidaan tukea kuluttajien ja alan yritysten näkökulmista? : case: Editus Oy
Hyökki, Maria (2024)
Hyökki, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134652
Tiivistelmä
Hääpäivä on yksi elämän tärkeimpiä päiviä, mutta sillä voi olla merkittävä hiilijalanjälki. Suomessa solmitaan vuosittain yli 20 000 avioliittoa. Vaikka trendi on ollut jo pitkään laskeva, on suomalaisten kulutus samalla lisääntynyt. Lisäksi globaali ympäristökriisi, sekä vuosi vuodelta aikaistuva maailman ylikulutuspäivä korostavat vastuullisten valintojen merkitystä myös hääjuhlien järjestämisessä.
Työn toimeksiantajana toimii kustannusyhtiö Editus Oy, eli Häät-media. Häät-media on Suomen suurin hääaiheinen sisältömediaperhe, johon kuuluvat muun muassa Häät-lehti, sekä Häät.fi-sivusto. Häät-brändi on vakiinnuttanut asemansa Suomen hääalalla, sillä lehteä on julkaistu jo 30 vuoden ajan. Työn tarkoituksena on selvittää hääalan vastuullisuuden nykytila Suomessa ja kartoittaa, millä tavoin alalla syntyviä päästöjä voitaisiin vähentää. Tarkoituksena on kehittää löytää ja kehittää toimeksiantajalle keinoja, joiden avulla he voivat tukea sekä hääpareja vastuullisempien häiden järjestämisessä, että alan yrityksiä ottamaan vastuullisuusnäkökulmat huomioon toiminnassaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa paneudutaan hääalaan, nykyajan häihin, ympäristövastuuseen ja häiden ympäristövaikutuksiin. Lisäksi tarkastellaan yritysten ja kuluttajien roolia ympäristövastuun toteuttamisessa sekä suomalaisten kuluttajien ilmastoasenteita.
Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Hääparien ilmastoasenteita ja näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka muotoilun taustalla toimi COM-B-viitekehys. Kysely tuotti sekä määrällistä, että laadullista tietoa, jota analysoitiin graafisen tarkastelun, keskiarvojen, ristiintaulukoinnin ja teemoittelun keinoin. Tutkimusta täydennettiin media- ja verkkohauilla kerätyn aineiston dokumenttianalyysillä.
Tietoperustan ja tutkimustulosten myötä hahmottui kuva Suomen hääalan vastuullisuuden nykytilasta ja hääparien ilmastoasenteista. Tutkimusta täydentävän dokumenttianalyysin avulla saatiin lisäksi tietoa siitä, millaisia keinoja muissa maissa on löydetty hääalan vastuullisuuden kehittämiseksi. Tulokset osoittivat, että suurin osa hääpareista pyrkii huomioimaan ympäristövastuullisuuden häitä järjestäessään, mutta tekijät kuten tiedon saatavuus, läpinäkyvyys ja käytännöllisyys vaikeuttavat ympäristövastuun toteuttamista käytännössä. Hääparit arvioivat alalla toimivien yritysten huomioivan vastuullisuuden kohtalaisesti. Samalla myös hääparien oma tietämys häiden ympäristövaikutusten muodostumisesta oli rajallista.
Vastuullisuus on viime vuosina noussut vahvemmin esille myös hääalalla ja muutamissa maissa oli käytössä menetelmiä, jotka lisäävät kuluttajien ja alan yritysten tietoutta sekä helpottavat vastuullisten valintojen tekemistä. Jotta ala voisi kehittyä vastuullisempaan suuntaan myös Suomessa, tarvitaan lisää tietoa, läpinäkyvyyttä, uusia ratkaisuja ja konkreettisia tekoja. Keskeisintä hääalan kestävyysmuutoksessa on, että ympäristövastuu saataisiin osaksi koko hääalaa, jotta se ei jäisi vain erilliseksi ”hääteemaksi”.
Työn toimeksiantajana toimii kustannusyhtiö Editus Oy, eli Häät-media. Häät-media on Suomen suurin hääaiheinen sisältömediaperhe, johon kuuluvat muun muassa Häät-lehti, sekä Häät.fi-sivusto. Häät-brändi on vakiinnuttanut asemansa Suomen hääalalla, sillä lehteä on julkaistu jo 30 vuoden ajan. Työn tarkoituksena on selvittää hääalan vastuullisuuden nykytila Suomessa ja kartoittaa, millä tavoin alalla syntyviä päästöjä voitaisiin vähentää. Tarkoituksena on kehittää löytää ja kehittää toimeksiantajalle keinoja, joiden avulla he voivat tukea sekä hääpareja vastuullisempien häiden järjestämisessä, että alan yrityksiä ottamaan vastuullisuusnäkökulmat huomioon toiminnassaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa paneudutaan hääalaan, nykyajan häihin, ympäristövastuuseen ja häiden ympäristövaikutuksiin. Lisäksi tarkastellaan yritysten ja kuluttajien roolia ympäristövastuun toteuttamisessa sekä suomalaisten kuluttajien ilmastoasenteita.
Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Hääparien ilmastoasenteita ja näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka muotoilun taustalla toimi COM-B-viitekehys. Kysely tuotti sekä määrällistä, että laadullista tietoa, jota analysoitiin graafisen tarkastelun, keskiarvojen, ristiintaulukoinnin ja teemoittelun keinoin. Tutkimusta täydennettiin media- ja verkkohauilla kerätyn aineiston dokumenttianalyysillä.
Tietoperustan ja tutkimustulosten myötä hahmottui kuva Suomen hääalan vastuullisuuden nykytilasta ja hääparien ilmastoasenteista. Tutkimusta täydentävän dokumenttianalyysin avulla saatiin lisäksi tietoa siitä, millaisia keinoja muissa maissa on löydetty hääalan vastuullisuuden kehittämiseksi. Tulokset osoittivat, että suurin osa hääpareista pyrkii huomioimaan ympäristövastuullisuuden häitä järjestäessään, mutta tekijät kuten tiedon saatavuus, läpinäkyvyys ja käytännöllisyys vaikeuttavat ympäristövastuun toteuttamista käytännössä. Hääparit arvioivat alalla toimivien yritysten huomioivan vastuullisuuden kohtalaisesti. Samalla myös hääparien oma tietämys häiden ympäristövaikutusten muodostumisesta oli rajallista.
Vastuullisuus on viime vuosina noussut vahvemmin esille myös hääalalla ja muutamissa maissa oli käytössä menetelmiä, jotka lisäävät kuluttajien ja alan yritysten tietoutta sekä helpottavat vastuullisten valintojen tekemistä. Jotta ala voisi kehittyä vastuullisempaan suuntaan myös Suomessa, tarvitaan lisää tietoa, läpinäkyvyyttä, uusia ratkaisuja ja konkreettisia tekoja. Keskeisintä hääalan kestävyysmuutoksessa on, että ympäristövastuu saataisiin osaksi koko hääalaa, jotta se ei jäisi vain erilliseksi ”hääteemaksi”.