”Tää oli sellanen voima meille ymmärtää toisia” : AAKEn nuorten kokemukset ryhmäytymisestä tunnekorteilla
Louhivesi, Hanna (2015)
Louhivesi, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202424
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toteutettiin ryhmätoimintaa Opintovalmennusyksikkö Aaken nuorille tunnekortteja hyödyntäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia ryhmäytymisen onnistumisesta ja tunnekortti menetelmän toimimisesta työvälineenä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastatteluita.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteet ovat nuori, taidot ja ryhmä. Teoriaosuudessa nuoruuden käsite avataan sosiaalisen kyvykkyyden kautta, joka pitää sisällään sosiaaliset taidot ja vuorovaikutustaidot, elämänhallinnan sekä tunteet ja tunneälyn. Teoriaosuus esittelee lukijalle myös yhteisön, yhteisöllisyyden, ryhmän ja sosiaalisen pääoman määritelmät sekä kertoo ryhmän muodostumisen, eli ryhmäytymisen vaiheista.
Tutkimuksessa selvisi, että ryhmäytyminen oli onnistunutta. Ryhmäytymisen aika-na nuoret kokivat sosiaalisten taitojensa kehittyneen, sekä rohkeutensa lisäänty-neen. Ryhmä tuntui nuorista luotettavalta ja turvalliselta paikalta olla vuorovaiku-tuksessa toistensa kanssa. Tutkimuksessa selvisi, että kyseiselle ryhmälle tunne-kortit olivat positiivinen ja sopiva tapa ryhmäytyä. Sopivasta tavasta huolimatta ryhmäytymiseen toivottiin vaihtelua, joka olisi mielellään rauhallista ja toiminnallista. Ryhmäytyksessä tunnekortit auttoivat nuoria ymmärtämään toisiaan lisäten tätä kautta heidän itseymmärrystään ja elämänhallintansa taitoja.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteet ovat nuori, taidot ja ryhmä. Teoriaosuudessa nuoruuden käsite avataan sosiaalisen kyvykkyyden kautta, joka pitää sisällään sosiaaliset taidot ja vuorovaikutustaidot, elämänhallinnan sekä tunteet ja tunneälyn. Teoriaosuus esittelee lukijalle myös yhteisön, yhteisöllisyyden, ryhmän ja sosiaalisen pääoman määritelmät sekä kertoo ryhmän muodostumisen, eli ryhmäytymisen vaiheista.
Tutkimuksessa selvisi, että ryhmäytyminen oli onnistunutta. Ryhmäytymisen aika-na nuoret kokivat sosiaalisten taitojensa kehittyneen, sekä rohkeutensa lisäänty-neen. Ryhmä tuntui nuorista luotettavalta ja turvalliselta paikalta olla vuorovaiku-tuksessa toistensa kanssa. Tutkimuksessa selvisi, että kyseiselle ryhmälle tunne-kortit olivat positiivinen ja sopiva tapa ryhmäytyä. Sopivasta tavasta huolimatta ryhmäytymiseen toivottiin vaihtelua, joka olisi mielellään rauhallista ja toiminnallista. Ryhmäytyksessä tunnekortit auttoivat nuoria ymmärtämään toisiaan lisäten tätä kautta heidän itseymmärrystään ja elämänhallintansa taitoja.