Sosiaalisen median sisältöstrategia Oulun raviradalle
Korteniemi, Kiia (2024)
Korteniemi, Kiia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka toimeksiantajana on Oulun ravirata. Työn tavoitteena oli luoda potentiaalisten asiakkaiden asiakasprofiilit sekä sisältösuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa toiminnassa. Työ syntyi toimeksiantajan tarpeesta tavoittaa nuoret aikuiset sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui sisältöstrategiasta, sisältömarkkinoinnista ja sisällön suunnittelusta. Iso osa tietoperustasta käsitteli myös sosiaalista mediaa ja sen kanavista Facebookia sekä Instagramia.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen menetelminä teemahaastattelua, havainnointia ja benchmarkingia. Haastattelut suoritettiin ravitapahtumissa kohderyhmään sopivilta henkilöiltä. Tutkimuksen pääkysymykset liittyivät asiakaskäyttäytymiseen ja sosiaalisen median käyttämiseen. Tutkimuksen tuloksia ja benchmarkingia hyödynnettiin asiakasprofiilien luomisessa sekä sisältösuunnitelmassa.
Toiminnallisessa osassa keskityttiin toimeksiantajan nykytilanteen analysointiin, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia. Nykytilanteen analyysista siirryttiin tavoitteiden määrittämiseen SMART-mallia käyttäen sekä kolmen asiakasprofiilin luontiin. Sisältöstrategian ydin oli sisältösuunnitelmassa, joka kattoi myös konkreettisia sisältöideoita toimeksiantajalle. Työ päätettiin sisällön mittaamiseen, johtopäätöksiin ja kirjoittajan omaan pohdintaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui sisältöstrategiasta, sisältömarkkinoinnista ja sisällön suunnittelusta. Iso osa tietoperustasta käsitteli myös sosiaalista mediaa ja sen kanavista Facebookia sekä Instagramia.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen menetelminä teemahaastattelua, havainnointia ja benchmarkingia. Haastattelut suoritettiin ravitapahtumissa kohderyhmään sopivilta henkilöiltä. Tutkimuksen pääkysymykset liittyivät asiakaskäyttäytymiseen ja sosiaalisen median käyttämiseen. Tutkimuksen tuloksia ja benchmarkingia hyödynnettiin asiakasprofiilien luomisessa sekä sisältösuunnitelmassa.
Toiminnallisessa osassa keskityttiin toimeksiantajan nykytilanteen analysointiin, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia. Nykytilanteen analyysista siirryttiin tavoitteiden määrittämiseen SMART-mallia käyttäen sekä kolmen asiakasprofiilin luontiin. Sisältöstrategian ydin oli sisältösuunnitelmassa, joka kattoi myös konkreettisia sisältöideoita toimeksiantajalle. Työ päätettiin sisällön mittaamiseen, johtopäätöksiin ja kirjoittajan omaan pohdintaan.