Sälli kouluttaa : maaseutumatkailu menestyy
Vihtonen, Joanna (2014)
Vihtonen, Joanna
Editoija
Ilkka Väänänen
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-214-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-214-7
Tiivistelmä
Suomen matkailustrategiassa esitetään vahvoja perusteita matkailuelinkeinon laajamittaiseen ke¬hittämiseen. Strategia painottaa matkailutoimialan kansantaloudellista merkitystä erityisesti sen vahvojen kerrannaisvaikutuksien kautta. Matkailu on voimakkaasti työllistävä ala, se tuo alu¬eille vaurautta, ja sillä on potentiaalia kasvaa. Työ- ja elinkeinoministeriön raportissa ”Suomen matkailun tulevaisuuden näkymiä 2030” todetaan, että matkailualalle odotetaan tulevan 45 000 työpaikkaa lisää vuosien 2007 - 2020 välillä.
Myös alueellisissa strategioissa on vahvasti tuotu esille kasvu- ja elinvoimaisuustavoitteita, jotka perustuvat matkailuelinkeinon kasvuun ja alan uusiin avauksiin. Matkailulla on todettu olevan vahva yhteys erityisesti maaseudun ja kylien elinvoimaisuuteen.
Jotta matkailualalle asetettuihin kasvuodotuksiin voidaan vastata, tulee alan ratkaista monia sen sisäisiä kasvuesteitä. Matkailu- ja ravitsemisalan yritysrakenteelle tyypillisiä piirteitä ovat sirpa¬leisuus, keskimääräistäkin pienempi yrityskoko, henkilöstön ja yrittäjien korkea keski-ikä ja hen¬kilöstön alhainen koulutustaso. Elinkeinoelämän keskusliiton julkaiseman suhdannebarometrin mukaan palvelualoilla 14 % yrityksistä ei pysty kasvamaan, koska ne kärsivät ammattitaitoisen työvoiman puutteesta. Näistä lähtökohdista ponnistettaessa yhteistyö, verkostoituminen ja yh¬teinen osaamisen kehittäminen ovat kriittisiä avaintekijöitä kehittymisen tiellä. Käytännössä se tarkoittaa erilaisia kohtaamisen tiloja, työtä yhdessä kohti yhdessä luotua tahtotilaa.
Tämä julkaisu kertoo yhdestä esimerkillisestä ponnistuksesta rakentaa osaamista ja kasvua mat¬kailualalle ja siten lisätä alueiden hyvinvointia ja elinvoimaa. Sälli kouluttaa -hankkeella on py¬ritty vastaamaan tulevaisuuden palvelurakenteiden uudistamistarpeeseen, erityisesti matkailualan ansaintalogiikan muutokseen, jossa tuotteen tai peruspalvelun sijaan asiakasodotus kohdistuu kokonaisvaltaiseen palvelukokemukseen. Saadut tulokset ovat osoitus yhteistyön voimasta, jos¬sa koulutuksen ja alan yritysten yhteinen työ muuttuu merkittäväksi lisäarvoksi matkailualan elinkeinon ja koulutuksen kehittämisessä.
Myös alueellisissa strategioissa on vahvasti tuotu esille kasvu- ja elinvoimaisuustavoitteita, jotka perustuvat matkailuelinkeinon kasvuun ja alan uusiin avauksiin. Matkailulla on todettu olevan vahva yhteys erityisesti maaseudun ja kylien elinvoimaisuuteen.
Jotta matkailualalle asetettuihin kasvuodotuksiin voidaan vastata, tulee alan ratkaista monia sen sisäisiä kasvuesteitä. Matkailu- ja ravitsemisalan yritysrakenteelle tyypillisiä piirteitä ovat sirpa¬leisuus, keskimääräistäkin pienempi yrityskoko, henkilöstön ja yrittäjien korkea keski-ikä ja hen¬kilöstön alhainen koulutustaso. Elinkeinoelämän keskusliiton julkaiseman suhdannebarometrin mukaan palvelualoilla 14 % yrityksistä ei pysty kasvamaan, koska ne kärsivät ammattitaitoisen työvoiman puutteesta. Näistä lähtökohdista ponnistettaessa yhteistyö, verkostoituminen ja yh¬teinen osaamisen kehittäminen ovat kriittisiä avaintekijöitä kehittymisen tiellä. Käytännössä se tarkoittaa erilaisia kohtaamisen tiloja, työtä yhdessä kohti yhdessä luotua tahtotilaa.
Tämä julkaisu kertoo yhdestä esimerkillisestä ponnistuksesta rakentaa osaamista ja kasvua mat¬kailualalle ja siten lisätä alueiden hyvinvointia ja elinvoimaa. Sälli kouluttaa -hankkeella on py¬ritty vastaamaan tulevaisuuden palvelurakenteiden uudistamistarpeeseen, erityisesti matkailualan ansaintalogiikan muutokseen, jossa tuotteen tai peruspalvelun sijaan asiakasodotus kohdistuu kokonaisvaltaiseen palvelukokemukseen. Saadut tulokset ovat osoitus yhteistyön voimasta, jos¬sa koulutuksen ja alan yritysten yhteinen työ muuttuu merkittäväksi lisäarvoksi matkailualan elinkeinon ja koulutuksen kehittämisessä.