Prosessin kehittäminen – esimies osaamisen tunnistajana ja kehittämissuunnitelman laatijana : case: Yritys X
Järvinen, Emmi (2015)
Järvinen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esimiestä alaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laatijana ja siten alaisen osaamisen tunnistajana. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona ja se pohjautuu yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessiin, jossa esimies laatii alaisilleen koulutussuunnitelman tulevalle vuodelle. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää keinot, joiden avulla yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessia voidaan kehittää vuodelle 2015.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tietoa kerättiin käsiteltävästä prosessista sekä määrällisten että laadullisten menetelmien avulla. Työn teoreettisessa osuudessa tutkitaan lähdeaineiston avulla, kuinka esimies voi laatia alaistensa osaamistarpeita vastaavan osaamisen kehittämissuunnitelman. Lisäksi teoriassa käsitellään prosessin kehittämistä sekä kuvataan yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessi avoimen haastattelun pohjalta. Työn empiirisessä osuudessa selvitetään kvantitatiivisen kyselylomakkeen avulla esimiesten mielipiteitä ja kehitysehdotuksia prosessiin liittyen. Työn teorian sekä empirian avulla annetaan kehitysehdotuksia vuoden 2015 prosessiin.
Työn empirian sekä teorian pohjalta voidaan todeta, että koulutussuunnitelman laadintaprosessiin täytyy osallistuttaa myös alainen. Yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessia voidaan kehittää vaihtamalla prosessin ajankohtaa, antamalla esimiehille mahdollisuus laatia koulutussuunnitelma kaksi kertaa vuodessa sekä linkittämällä koulutussuunnitelman laadinta osittain kehityskeskusteluun. Lisäksi selventämällä esimiehen roolia ja tehtäviä osaamisen kehittäjänä sekä laatimalla yritykselle osaamiskartta sekä eri henkilöstöryhmille osaamisprofiilit, parannetaan prosessin laatua ja helpotetaan koulutussuunnitelmien laadintaa.
Opinnäytetyön tuloksena ovat kehitysehdotukset koulutussuunnitelman laadintaprosessiin, joita opinnäytetyön toimeksiantaja pystyy hyödyntämään vuoden 2015 prosessissa. Työ on hyödyllinen myös muille organisaatioille, joissa osaamisen suunnittelun prosessia pohditaan.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tietoa kerättiin käsiteltävästä prosessista sekä määrällisten että laadullisten menetelmien avulla. Työn teoreettisessa osuudessa tutkitaan lähdeaineiston avulla, kuinka esimies voi laatia alaistensa osaamistarpeita vastaavan osaamisen kehittämissuunnitelman. Lisäksi teoriassa käsitellään prosessin kehittämistä sekä kuvataan yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessi avoimen haastattelun pohjalta. Työn empiirisessä osuudessa selvitetään kvantitatiivisen kyselylomakkeen avulla esimiesten mielipiteitä ja kehitysehdotuksia prosessiin liittyen. Työn teorian sekä empirian avulla annetaan kehitysehdotuksia vuoden 2015 prosessiin.
Työn empirian sekä teorian pohjalta voidaan todeta, että koulutussuunnitelman laadintaprosessiin täytyy osallistuttaa myös alainen. Yritys X:n koulutussuunnitelman laadintaprosessia voidaan kehittää vaihtamalla prosessin ajankohtaa, antamalla esimiehille mahdollisuus laatia koulutussuunnitelma kaksi kertaa vuodessa sekä linkittämällä koulutussuunnitelman laadinta osittain kehityskeskusteluun. Lisäksi selventämällä esimiehen roolia ja tehtäviä osaamisen kehittäjänä sekä laatimalla yritykselle osaamiskartta sekä eri henkilöstöryhmille osaamisprofiilit, parannetaan prosessin laatua ja helpotetaan koulutussuunnitelmien laadintaa.
Opinnäytetyön tuloksena ovat kehitysehdotukset koulutussuunnitelman laadintaprosessiin, joita opinnäytetyön toimeksiantaja pystyy hyödyntämään vuoden 2015 prosessissa. Työ on hyödyllinen myös muille organisaatioille, joissa osaamisen suunnittelun prosessia pohditaan.