Palkanlaskennan laadun kehittäminen
Ailio, Jenni (2015)
Ailio, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502071988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502071988
Tiivistelmä
Palkanlaskenta on yrityksen sisäinen toiminto, joka tuottaa palvelua muille sisäisille toiminnoille. Sisäiset toiminnot voidaan nähdä asiakkuuksina, joihin vaikuttavat samat toimintaperiaatteet kuin ulkoisiinkin asiakkuuksiin. Kaikki yrityksen toiminnot liittyvät samaan prosessien ketjuun, joka lopulta tuottaa ulkoiselle asiakkaalle kohdistetun tuotteen tai palvelun.
Asiakkaalle tuotettuun laatuun vaikuttaa koko prosessin toiminta. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yhtiön palkanlaskennan laatua ja kehittämistä. Palkanlaskenta on sisäinen toiminto, joka huolehtii työntekijöiden palkanmaksusta lakien ja työehtosopimusten edellyttämällä tavalla. Palkanlaskenta myös tuottaa materiaalia muulle organisaatiolle, kuten laskutukselle ja kirjanpitoon.
Opinnäytetyö tehtiin Suomen Transval Oy:lle, joka tarjoaa sisälogistiikan ulkoistuspalveluita kotimaan markkinoilla. Yhtiön toiminta perustuu osaavaan ja motivoituneeseen henkilöstöön. Palkka on yksi työn tekemisen motivaattoreista ja sillä on merkitystä ihmisen toimeentuloon ja hyvinvointiin. Palkanlaskennan laadulla ja kehittämisellä on merkitystä koko liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten palkanlaskennan laatua voidaan kehittää ja parantaa, sekä tehdä yhteistyössä palkanlaskijoiden kanssa suunnitelma palkanlaskennan laadun kehittämiseksi. Sivutavoitteena oli löytää sisäisten toimintojen kehittämiseen vaihtoehtoinen tapa, jota voidaan jatkossa hyödyntää niin kohdeorganisaatiossa kun muissakin yrityksissä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koko työ rakentui kohdeorganisaatiossa toteutetun kehittämistyön ympärille. Kehittämisen perustana käytettiin toimintatutkimuksen prosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin lomakekyselyä, dokumenttianalyysiä, havainnointia ja työpajatyöskentelyä. Työ rajattiin koskemaan palkanlaskennan ja esimiesten välistä sisäistä asiakkuutta.
Kehittämistyön aikana toteutettiin palkanlaskennan laatua koskeva kysely yhtiön esimiehille, analysoitiin palkanlaskennan sähköpostiviestintää esimiesten kanssa ja työpajoissa palkanlaskijoiden kanssa määriteltiin palkanlaskennan laatua sekä tehtiin suunnitelma palkanlaskennan laadun kehittämiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi suunnitelma valittujen kehittämiskohteiden toteuttamiseksi sekä mittarit, joilla onnistumista ja laatua mitataan. Käytettyä kehittämisen mallia on mahdollista hyödyntää jatkossa muiden sisäisten asiakkuuksien kehittämisessä niin kohdeorganisaatiossa kun muissakin yrityksissä.
Asiakkaalle tuotettuun laatuun vaikuttaa koko prosessin toiminta. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yhtiön palkanlaskennan laatua ja kehittämistä. Palkanlaskenta on sisäinen toiminto, joka huolehtii työntekijöiden palkanmaksusta lakien ja työehtosopimusten edellyttämällä tavalla. Palkanlaskenta myös tuottaa materiaalia muulle organisaatiolle, kuten laskutukselle ja kirjanpitoon.
Opinnäytetyö tehtiin Suomen Transval Oy:lle, joka tarjoaa sisälogistiikan ulkoistuspalveluita kotimaan markkinoilla. Yhtiön toiminta perustuu osaavaan ja motivoituneeseen henkilöstöön. Palkka on yksi työn tekemisen motivaattoreista ja sillä on merkitystä ihmisen toimeentuloon ja hyvinvointiin. Palkanlaskennan laadulla ja kehittämisellä on merkitystä koko liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten palkanlaskennan laatua voidaan kehittää ja parantaa, sekä tehdä yhteistyössä palkanlaskijoiden kanssa suunnitelma palkanlaskennan laadun kehittämiseksi. Sivutavoitteena oli löytää sisäisten toimintojen kehittämiseen vaihtoehtoinen tapa, jota voidaan jatkossa hyödyntää niin kohdeorganisaatiossa kun muissakin yrityksissä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koko työ rakentui kohdeorganisaatiossa toteutetun kehittämistyön ympärille. Kehittämisen perustana käytettiin toimintatutkimuksen prosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin lomakekyselyä, dokumenttianalyysiä, havainnointia ja työpajatyöskentelyä. Työ rajattiin koskemaan palkanlaskennan ja esimiesten välistä sisäistä asiakkuutta.
Kehittämistyön aikana toteutettiin palkanlaskennan laatua koskeva kysely yhtiön esimiehille, analysoitiin palkanlaskennan sähköpostiviestintää esimiesten kanssa ja työpajoissa palkanlaskijoiden kanssa määriteltiin palkanlaskennan laatua sekä tehtiin suunnitelma palkanlaskennan laadun kehittämiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi suunnitelma valittujen kehittämiskohteiden toteuttamiseksi sekä mittarit, joilla onnistumista ja laatua mitataan. Käytettyä kehittämisen mallia on mahdollista hyödyntää jatkossa muiden sisäisten asiakkuuksien kehittämisessä niin kohdeorganisaatiossa kun muissakin yrityksissä.