Markkinointiviestinnän suunnitelma autourheiluyritykselle : case: Henri Kolsi Racing
Valkeapää, Perttu (2015)
Valkeapää, Perttu
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestinnän suunnitelman laatiminen lahtelaiselle rallitallille Henri Kolsi Racingille. Talli kilpailee tällä hetkellä rallin SM-sarjassa. Aihe on valittu yhdessä kohdeyrityksen kanssa. Tarve opinnäytetyölle syntyi yrityksen tarpeesta kehittää markkinointiviestintäänsä. On selvää, että yhden henkilön yrityksessä markkinointiviestintään käytettävät resurssit ovat hyvin niukat ja markkinointiviestinnän suunnitelma on tarpeen. Markkinointiviestinnän suunnitelman tarkoituksena on auttaa yritystä niukoilla resursseilla tehostamaan toimintaansa ja hankkimaan lisää toiminnalleen tärkeitä sponsoreita.
Opinnäytetyön teoriaosa on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestinnän keinoja sekä sen suunnittelun vaiheita. Toisessa osassa käsitellään sponsorointia urheilumarkkinoinnin keinona. Sen tarkoituksena on avata lukijalle, mitä urheilumarkkinointi ja sponsorointi tarkoittavat käsitteinä sekä mitä erityispiirteitä niillä on. Teoriaosan lähteinä on käytetty aiheeseen liittyviä kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Teoriaosaa seuraa empiirinen osuus, joka sisältää kolme haastattelua. Empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tarkoitus oli selvittää jo tällä hetkellä autourheilua sponsoroivien yritysten motiiveja juuri autourheilun tukemiseen, ja mitä ne mahdollisesti haluaisivat yhteistyöltä lisää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että autourheilua tuetaan ensisijaisesti sen vuoksi, että sen parissa on yrityksen todennäköisin asiakaskunta. Sponsorointipäätökseen vaikuttaa myös sponsorin mahdollinen oma tausta autourheilussa. Tuloksista selvisi myös, että yritykset haluaisivat yhteistyön myötä lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä yhteisiä tapahtumia sponsoroitavan kanssa.
Markkinointiviestinnän suunnitelma on laadittu teoriaosan ja empiirisen osuuden löydöksien pohjalta. Suunnitelman on tarkoitus olla yrityksen käytössä vuonna 2015.
Opinnäytetyön teoriaosa on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestinnän keinoja sekä sen suunnittelun vaiheita. Toisessa osassa käsitellään sponsorointia urheilumarkkinoinnin keinona. Sen tarkoituksena on avata lukijalle, mitä urheilumarkkinointi ja sponsorointi tarkoittavat käsitteinä sekä mitä erityispiirteitä niillä on. Teoriaosan lähteinä on käytetty aiheeseen liittyviä kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Teoriaosaa seuraa empiirinen osuus, joka sisältää kolme haastattelua. Empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tarkoitus oli selvittää jo tällä hetkellä autourheilua sponsoroivien yritysten motiiveja juuri autourheilun tukemiseen, ja mitä ne mahdollisesti haluaisivat yhteistyöltä lisää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että autourheilua tuetaan ensisijaisesti sen vuoksi, että sen parissa on yrityksen todennäköisin asiakaskunta. Sponsorointipäätökseen vaikuttaa myös sponsorin mahdollinen oma tausta autourheilussa. Tuloksista selvisi myös, että yritykset haluaisivat yhteistyön myötä lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä yhteisiä tapahtumia sponsoroitavan kanssa.
Markkinointiviestinnän suunnitelma on laadittu teoriaosan ja empiirisen osuuden löydöksien pohjalta. Suunnitelman on tarkoitus olla yrityksen käytössä vuonna 2015.