Suun omahoidon ohjaukseen liittyvä sisältö TikTok-sovelluksessa
Satta, Elisa; Rautio, Elina (2024)
Satta, Elisa
Rautio, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931322
Tiivistelmä
TikTok on kiinalainen sosiaalisen median alusta, johon kuka tahansa voi ladata lyhyitä videoita. TikTok lanseerattiin Kiinan ulkopuolelle 2017. Käyttäjämäärät TikTok-sovelluksessa on vuosien ajan olleet hurjassa nousussa. Yksityishenkilöiden lisäksi myös erilaiset yritykset ja ammattiryhmät ovat rantautuneet TikTok-sovellukseen tehden sisältöä esimerkiksi liittyen markkinointiin tai tiedon jakamiseen. Esimerkiksi suun terveydenhuollon eri hyvinvointialueet, kuten yksityiset klinikat ja opiskelijat ovat myös löytäneet tiensä TikTok-sovellukseen. Heidän sisältönsä on suurimmaksi osaksi keskittynyt suun terveyden edistämisen eri teemoihin, kuten suun omahoidon ohjaukseen. Suun omahoito on potilaan kotona toteuttamaa suun terveyttä edistävää toimintaa, johon kuuluu hampaiden harjaus kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnalla, hammasvälien puhdistaminen päivittäin, suun terveyttä edistävä terveellinen ruokavalio ja ksylitolin nauttiminen säännöllisesti. Tässä opinnäytetyössä suun omahoito rajattiin kolmeen osa-alueeseen, jotka olivat hampaiden harjaus, hammasvälien puhdistus sekä fluorin käyttö.
Tarkoituksena opinnäytetyössä on kuvailla TikTok-sovelluksen tarjoamaa videosisältöä suun omahoidon ohjauksesta sekä videoiden soveltuvuutta suun terveydenhuollon ammattilaisille suun omahoidon ohjaukseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa suun terveydenhuollon ammattilaisille siitä, soveltuuko TikTok-sovelluksessa olevien suun omahoitoon liittyvien videoiden sisältö suun terveydenhuollon ammattilaisten tueksi suun omahoidon ohjauksessa. Tavoitteena on kuvailla videoiden sisältöjen soveltuvuutta käytettäväksi omahoidon ohjauksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin TikTok-sovelluksen videomateriaaleista etukäteen määriteltyjä hakusanoja käyttäen. Tätä varten luotiin uusi TikTok-käyttäjä, jotta sovelluksen algoritmi ei vaikuta hakuihin. TikTok-sovelluksen videot valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerein, jotka oli määritelty etukäteen. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu aiheeseen liittyvistä lähteistä, jotka olivat kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Tulosten mukaan TikTok-sovelluksessa oleva suun omahoitoon liittyvä sisältö on suun terveydenhuollon ammattilaisten ja opiskelijoiden tuottamaa sisältöä, joka perustuu ajantasaiseen tutkittuun tietoon. Aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei kuitenkaan ollut ja tutkimus toteutettiin suhteellisen suppeana, joten tuloksia ei voida yleistää tai verrata aikaisempaan. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että TikTok-sovelluksen videomateriaalia suun omahoidon ohjauksen tukena voidaan käyttää enemmissä määrin. The purpose of the study was to describe content related to oral self-care uploaded to the TikTok application. The goal was to evaluate whether TikTok videos can be used as a support in the guidance of oral self-care and to evaluate their suitability for this purpose. TikTok is a Chinese app that was released outside of China in 2017. The app is designed for video sharing, and content can be posted by all TikTok users. Oral self-care includes cleaning the mouth, using fluoride, a healthy diet, using xylitol and regular dental checkups. In this study, the topics were limited to brushing the teeth, cleaning between the teeth, and the use of fluoride.
The thesis was carried out using a qualitative research method. The material was collected from TikTok videos, and pre-defined criteria and search words were used to narrow down the material. The data consisted of eight TikTok videos related to oral self-care. The data was analyzed using content analysis.
Because the research data was limited to eight videos, not all oral self-care videos available on TikTok can be assumed to be evidence-based. Based on our research, however, it can be concluded that the TikTok application also has evidence-based and informative content related to oral self-care guidance. The videos used in this study were informative and the contents of the videos were based on researched and up-to-date information.
Tarkoituksena opinnäytetyössä on kuvailla TikTok-sovelluksen tarjoamaa videosisältöä suun omahoidon ohjauksesta sekä videoiden soveltuvuutta suun terveydenhuollon ammattilaisille suun omahoidon ohjaukseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa suun terveydenhuollon ammattilaisille siitä, soveltuuko TikTok-sovelluksessa olevien suun omahoitoon liittyvien videoiden sisältö suun terveydenhuollon ammattilaisten tueksi suun omahoidon ohjauksessa. Tavoitteena on kuvailla videoiden sisältöjen soveltuvuutta käytettäväksi omahoidon ohjauksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin TikTok-sovelluksen videomateriaaleista etukäteen määriteltyjä hakusanoja käyttäen. Tätä varten luotiin uusi TikTok-käyttäjä, jotta sovelluksen algoritmi ei vaikuta hakuihin. TikTok-sovelluksen videot valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerein, jotka oli määritelty etukäteen. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu aiheeseen liittyvistä lähteistä, jotka olivat kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Tulosten mukaan TikTok-sovelluksessa oleva suun omahoitoon liittyvä sisältö on suun terveydenhuollon ammattilaisten ja opiskelijoiden tuottamaa sisältöä, joka perustuu ajantasaiseen tutkittuun tietoon. Aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei kuitenkaan ollut ja tutkimus toteutettiin suhteellisen suppeana, joten tuloksia ei voida yleistää tai verrata aikaisempaan. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että TikTok-sovelluksen videomateriaalia suun omahoidon ohjauksen tukena voidaan käyttää enemmissä määrin.
The thesis was carried out using a qualitative research method. The material was collected from TikTok videos, and pre-defined criteria and search words were used to narrow down the material. The data consisted of eight TikTok videos related to oral self-care. The data was analyzed using content analysis.
Because the research data was limited to eight videos, not all oral self-care videos available on TikTok can be assumed to be evidence-based. Based on our research, however, it can be concluded that the TikTok application also has evidence-based and informative content related to oral self-care guidance. The videos used in this study were informative and the contents of the videos were based on researched and up-to-date information.