Vastavalmistuneen kokin kokemuksia osaamisensa riittävyydestä työelämän alkuvuosina
Aalto, Leena (2015)
Aalto, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152232
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Sastamalan koulutuskuntayhtymään kuuluva Mäntän seudun koulutuskeskus. Aihepiiri liittyi kokin ammatilliseen oppimiseen, ammattitaitoon ja työelämäosaamiseen. Tavoitteena oli selvittää muutaman vuoden työssä olleiden, ammattiin valmistuneiden kokkien arvioita oman osaamisensa riittävyydestä työelämässä. Tavoitteena oli saada kerä-tyksi kokemuksia ja vaikutelmia opitun soveltamisesta työssä ja siitä, mikä oli tutkintotodistuksen numeroiden merkitys työelämässä. Tavoitteena oli helpot-taa ammatillisen opettajan toiminnan reflektointia ja työssä kehittymistä.
Opinäytetyössä toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, ja aineiston kerää-minen tapahtui teemahaastattelun avulla. Saatua aineistoa verrattiin sekä opetussuunnitelman osaamisvaatimuksiin että asiantuntijoiden arvioihin am-matillisuudesta ja oppimisesta.
Keskeisenä tuloksena oli nuoren oman motivaation ja asenteen merkitys ammatillisuuden tunteen muodostumisessa. Oppilaitoksesta saatua osaa-mista pidettiin pääasiassa riittävänä kokin ammattiin. Kannustaminen ja hyvä palaute nousivat merkityksellisiksi nuoren oppimisprosessissa.
Opettajan näkökulmasta tutkimus antoi vahvistuksen vuorovaikutuksellisesta oppimisesta ja opettajan tehtävästä olla oppimistilanteiden mahdollistaja.
Opinäytetyössä toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, ja aineiston kerää-minen tapahtui teemahaastattelun avulla. Saatua aineistoa verrattiin sekä opetussuunnitelman osaamisvaatimuksiin että asiantuntijoiden arvioihin am-matillisuudesta ja oppimisesta.
Keskeisenä tuloksena oli nuoren oman motivaation ja asenteen merkitys ammatillisuuden tunteen muodostumisessa. Oppilaitoksesta saatua osaa-mista pidettiin pääasiassa riittävänä kokin ammattiin. Kannustaminen ja hyvä palaute nousivat merkityksellisiksi nuoren oppimisprosessissa.
Opettajan näkökulmasta tutkimus antoi vahvistuksen vuorovaikutuksellisesta oppimisesta ja opettajan tehtävästä olla oppimistilanteiden mahdollistaja.