Ruokahävikki Subway-ravintolassa : ResQ-palvelun ja ruoka-avun käyttöönottosuunnitelmat
Salonen, Minttu (2024)
Salonen, Minttu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131713
Tiivistelmä
Subway on maailmanlaajuinen pikaruokaketju, joka on tunnettu täytetyistä leivistä. Subway tekee ahkerasti töitä pienentääkseen ympäristövaikutuksia aina maailmanlaajuisesta toimitusketjusta yksittäisiin yrittäjiin. Subway pyrkii pienentämään ympäristövaikutuksiaan esimerkiksi kestävämmillä pakkaus- ja maatalousvalinnoilla (Subway, i.a.-a).
Subway Ideaparkilla on monia eri hävikin vähentämisen keinoja. Ohjeistuksia päivitetään
sesongin, tapahtumien ja vuodenaikojen mukaan. Hävikin synty on kuitenkin väistämätöntä, koska Subway pyrkii aina tarjoamaan asiakkailleen tuoreita viljatuotteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Subway Ideaparkin ravintolan ruokahävikin määrää,
syitä, laatua ja sen vähentämisen menetelmiä sekä tehdä Subwaylle ResQ-palvelun ja ruoka-avun käyttöönottosuunnitelmat. Näillä palveluilla vältettäisiin Subwayn syömäkelpoisen ruoan hävikkiin joutuminen.
Työn teoreettinen viitekehys jaettiin ruokahävikin ympäristövaikutuksiin, ruokahävikkiin
ravitsemispalveluissa ja ruokahävikin hyötykäytön mahdollisuuksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin Subway Ideapark Seinäjoen vuoden 2023 myynti- ja hävikkidataa. Työtä varten tarkasteltiin Subway Ideaparkin hinnastoa ja raaka-ainekustannuksia sekä havainnoitiin hävikin vähentämisen toimia. Tutkimukseen kerättiin aineistoa ResQ-palvelun käyttöönotosta verkkokyselyllä, jossa selvitettiin, mille ResQ-tuotteille olisi kysyntää. Kysely suunnattiin ResQ-sovelluksen käyttäjille ja Subwayn asiakkaille. Sähköpostiviesteillä selvitettiin Seinäjoen ruokapankin ruoka-aputoimintaa ja mielipiteitä mahdollisista Subway-ravintolan leipälahjoituksista.
Tutkimuksessa selvisi, että Subway Ideaparkin leipähävikin määrä oli 50 % ja keksihävikin 10 % syntyneestä hävikistä vuonna 2023, josta suuri osa oli havainnoinnin perusteella
syömäkelpoista edellispäivältä jäänyttä. ResQ-palvelun ja ruoka-avun avulla voitaisiin myydä ja lahjoittaa Subwaylla syntyvää syömäkelpoista hävikkiä. Käyttöönoton suunnitelmissa kerrotaan, miten palveluiden käyttöönotto vaikuttaa ravintolan toimintaan ja miten palvelut saadaan toimimaan niin, etteivät ne aiheuta ravintoloille lisäkustannuksia. Lisäksi ResQ-palvelun käyttöönottosuunnitelmassa käydään läpi tuotteet, joita voi sovelluksen kautta myydä, tarjousten teko ja ResQ-palvelun tuomat tulot ja menot.
Subway Ideaparkilla on monia eri hävikin vähentämisen keinoja. Ohjeistuksia päivitetään
sesongin, tapahtumien ja vuodenaikojen mukaan. Hävikin synty on kuitenkin väistämätöntä, koska Subway pyrkii aina tarjoamaan asiakkailleen tuoreita viljatuotteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Subway Ideaparkin ravintolan ruokahävikin määrää,
syitä, laatua ja sen vähentämisen menetelmiä sekä tehdä Subwaylle ResQ-palvelun ja ruoka-avun käyttöönottosuunnitelmat. Näillä palveluilla vältettäisiin Subwayn syömäkelpoisen ruoan hävikkiin joutuminen.
Työn teoreettinen viitekehys jaettiin ruokahävikin ympäristövaikutuksiin, ruokahävikkiin
ravitsemispalveluissa ja ruokahävikin hyötykäytön mahdollisuuksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin Subway Ideapark Seinäjoen vuoden 2023 myynti- ja hävikkidataa. Työtä varten tarkasteltiin Subway Ideaparkin hinnastoa ja raaka-ainekustannuksia sekä havainnoitiin hävikin vähentämisen toimia. Tutkimukseen kerättiin aineistoa ResQ-palvelun käyttöönotosta verkkokyselyllä, jossa selvitettiin, mille ResQ-tuotteille olisi kysyntää. Kysely suunnattiin ResQ-sovelluksen käyttäjille ja Subwayn asiakkaille. Sähköpostiviesteillä selvitettiin Seinäjoen ruokapankin ruoka-aputoimintaa ja mielipiteitä mahdollisista Subway-ravintolan leipälahjoituksista.
Tutkimuksessa selvisi, että Subway Ideaparkin leipähävikin määrä oli 50 % ja keksihävikin 10 % syntyneestä hävikistä vuonna 2023, josta suuri osa oli havainnoinnin perusteella
syömäkelpoista edellispäivältä jäänyttä. ResQ-palvelun ja ruoka-avun avulla voitaisiin myydä ja lahjoittaa Subwaylla syntyvää syömäkelpoista hävikkiä. Käyttöönoton suunnitelmissa kerrotaan, miten palveluiden käyttöönotto vaikuttaa ravintolan toimintaan ja miten palvelut saadaan toimimaan niin, etteivät ne aiheuta ravintoloille lisäkustannuksia. Lisäksi ResQ-palvelun käyttöönottosuunnitelmassa käydään läpi tuotteet, joita voi sovelluksen kautta myydä, tarjousten teko ja ResQ-palvelun tuomat tulot ja menot.