Lasinegatiivien digitoinnin ja arkistoinnin keskeiset vaiheet : kuinka varmistamme lasinegatiivien laadukkaan digitoinnin ja säilytyksen?
Saarinen, Vilma (2024)
Saarinen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931491
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on käsitellä vanhojen lasinegatiivikuvien muuttamista digitaaliseen muotoon valokuvaamalla. Syvennyn tutkimaan valokuvaamisen ja kuvien käsittelyn eri työvaiheita. Kuinka kuvat käännetään negatiiveista positiiveiksi, mitkä asiat vaikuttavat kuvien laatuun ja miten kuvien sävyjä voi korjata ja kuinka pieniä vikoja pystytään retusoimaan Photoshop-ja Lightroom ohjelmia hyödyntäen. Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka originaaleja lasinegatiiveja ja digitaalisia kuvatiedostoja tulisi käsitellä oikein, millaisilla tekijöillä on merkitystä kuvien säilymisen kannalta ja kuinka originaaleja ja digitaalisia tiedostoja tulisi arkistoida.
Kerron opinnäytetyössäni hieman valokuvauksen historiasta ja lasinegatiivikameroiden keskeisimmistä kehitysvaiheista. Vanhoja lasinegatiiveja käsitellessä ja jäljennöskuvauksessa on suotavaa perehtyä myös valokuvien- ja valokuvaajien tekijänoikeudellisiin lakeihin ja sääntöihin. Näin ollen perehdyn myös tähän aiheeseen opinnäytetyössäni.
Opinnäytetyöni tavoitteena on jakaa tietoa tällaisen projektin toteutuksesta lukijoille, aina lasinegatiivien säilyttämisestä ja puhdistamisesta, nimetyksi ja arkistoiduksi valmiiksi kuvaksi. Opinnäytetyöni näkökulma on teoreettinen ja informatiivinen ja johdattaa lukijaa ymmärtämään kuinka lasinegatiivien kuvaaminen ja arkistoiminen toteutetaan perustasolla. Osana opinnäytetyötäni olen hyödyntänyt haastattelulomaketta, jonka osoitin Suomen valokuvataiteen museon konservaattoreille ja valokuvaajalle. The topic of my thesis is to deal with the transformation of old glass negative images into digital form by photographing. I familiarize myself with the different stages of photography and image processing. In my thesis, I studied how original glass negatives and digital image files should be handled correctly, what factors are important for the preservation of images, and how original and digital files should be archived.
In my thesis, I will tell you a little about the history of photography and the key stages of development of glass negative cameras. When handling old glass negatives and photographing reproductions, it is also advisable to familiarize yourself with the copyright laws and rules of photographs and photographers. So, I will also look into this subject in my thesis.
The approach of my thesis is theoretical and informative and leads the reader to understand how the photographing and archiving of glass negatives is carried out at a basic level.
As part of my thesis, I have used an interview form that I addressed to the conservators and photographer of the Finnish Museum of Photography.
Kerron opinnäytetyössäni hieman valokuvauksen historiasta ja lasinegatiivikameroiden keskeisimmistä kehitysvaiheista. Vanhoja lasinegatiiveja käsitellessä ja jäljennöskuvauksessa on suotavaa perehtyä myös valokuvien- ja valokuvaajien tekijänoikeudellisiin lakeihin ja sääntöihin. Näin ollen perehdyn myös tähän aiheeseen opinnäytetyössäni.
Opinnäytetyöni tavoitteena on jakaa tietoa tällaisen projektin toteutuksesta lukijoille, aina lasinegatiivien säilyttämisestä ja puhdistamisesta, nimetyksi ja arkistoiduksi valmiiksi kuvaksi. Opinnäytetyöni näkökulma on teoreettinen ja informatiivinen ja johdattaa lukijaa ymmärtämään kuinka lasinegatiivien kuvaaminen ja arkistoiminen toteutetaan perustasolla. Osana opinnäytetyötäni olen hyödyntänyt haastattelulomaketta, jonka osoitin Suomen valokuvataiteen museon konservaattoreille ja valokuvaajalle.
In my thesis, I will tell you a little about the history of photography and the key stages of development of glass negative cameras. When handling old glass negatives and photographing reproductions, it is also advisable to familiarize yourself with the copyright laws and rules of photographs and photographers. So, I will also look into this subject in my thesis.
The approach of my thesis is theoretical and informative and leads the reader to understand how the photographing and archiving of glass negatives is carried out at a basic level.
As part of my thesis, I have used an interview form that I addressed to the conservators and photographer of the Finnish Museum of Photography.