Imatran malli – kuvaus ensihoitopalvelun laajennetusta toimenkuvast
Virolainen, Emppu; Leinonen, Laura (2015)
Virolainen, Emppu
Leinonen, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502081997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502081997
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee Eksoten Imatran toimintapisteen yhteistyötoimintamallia eri toimijoiden kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella,mikä on Imatran ensihoidon ja tehostetun kotisairaanhoidon yhteistyö- ja toimintamalli ja miten se toimii. Lisäksi puolistrukturoidulla teemahaastattelulla selvitettiin, miten ensihoitohenkilöstö on suhtautunut malliin ja osallistunut sen kehittämiseen.
Asiantuntijoina haastateltiin Imatran kaupungin palvelujohtaja Kati Homasta, Eksoten lääkintäpäällikkö Timo Tannista, Eksoten ensihoitaja Ville Kausea ja Eksoten kenttäjohtaja Mika Vanhasta talvella 2014. Lisäksi haastateltiin kolmea ensihoitajaa Imatran toimipisteessä keväällä 2014. Ensihoitajia haastateltiin teema- ja syvähaastattelun keinoin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Imatran mallin hyödyt näkyvät taloudellisina säästöinä, asiakastyytyväisyytenä ja entistä toimivampina hoitoketjuina. Tulosten pohjalta resurssien kohdentuminen ja kokonaisvaltainen hyödyntäminen voidaan nähdä tärkeänä hyötynä.
Muutoksen hidastempoisuus, työyhteisön positiivisuus ja hyvä kommunikaatioyhteys esimiesten kanssa tuki henkilöstön suhtautumista muutoksen kokemiseen. Päätöksenteon jakaminen esimiesten ja henkilöstön kesken on sitouttanut henkilöstöä toimintamalleihin.
Sopivana jatkotutkimusaiheena olisi toimintamallin siirtäminen toiseen toimintayksikköön Etelä-Karjalan ulkopuolelle. Muita mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi tutkia esimiehen vaikutusta työntekijöiden työpanokseen ja oman työn arvostuksen kokemiseen. Lisäksi voitaisiin selvittää ammattiylpeyden syntyyn ja vastuullisen työskentelyn muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Asiantuntijoina haastateltiin Imatran kaupungin palvelujohtaja Kati Homasta, Eksoten lääkintäpäällikkö Timo Tannista, Eksoten ensihoitaja Ville Kausea ja Eksoten kenttäjohtaja Mika Vanhasta talvella 2014. Lisäksi haastateltiin kolmea ensihoitajaa Imatran toimipisteessä keväällä 2014. Ensihoitajia haastateltiin teema- ja syvähaastattelun keinoin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Imatran mallin hyödyt näkyvät taloudellisina säästöinä, asiakastyytyväisyytenä ja entistä toimivampina hoitoketjuina. Tulosten pohjalta resurssien kohdentuminen ja kokonaisvaltainen hyödyntäminen voidaan nähdä tärkeänä hyötynä.
Muutoksen hidastempoisuus, työyhteisön positiivisuus ja hyvä kommunikaatioyhteys esimiesten kanssa tuki henkilöstön suhtautumista muutoksen kokemiseen. Päätöksenteon jakaminen esimiesten ja henkilöstön kesken on sitouttanut henkilöstöä toimintamalleihin.
Sopivana jatkotutkimusaiheena olisi toimintamallin siirtäminen toiseen toimintayksikköön Etelä-Karjalan ulkopuolelle. Muita mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi tutkia esimiehen vaikutusta työntekijöiden työpanokseen ja oman työn arvostuksen kokemiseen. Lisäksi voitaisiin selvittää ammattiylpeyden syntyyn ja vastuullisen työskentelyn muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä.