Teknologiset ratkaisut kotihoidossa työntekijän näkökulmasta
Koskinen, Veera; Rehn, Ulriikka (2024)
Koskinen, Veera
Rehn, Ulriikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931467
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon teknologisia ratkaisuja työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat teknologisten ratkaisuiden käyttöön- ottoon kotihoidossa, kuinka hoitajat kokevat hoitotyön virtuaalipuheluiden välityksellä ja ovatko teknologiset ratkaisut helpottaneet työntekijöiden päivittäistä työkuormaa. Tavoitteenamme oli tuottaa tietoa Kymenlaakson hyvinvointialueelle teknologisten palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyössämme teknologisilla ratkaisuilla tarkoitetaan virtuaalipuheluita sekä lääkeautomaatteja.
Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri Webropol-kyselyllä, jotka lähetettiin kotihoidon henkilöstölle sähköpostitse. Toinen kyselyistä oli tarkoitettu kotihoidon digitaalisen palvelukeskuksen hoitajille, jotka soittavat virtuaalipuheluita asiakkaille sekä hallinnoivat lääkeautomaattien etähälytyksiä ja toinen hoitajille, jotka tekevät töitä asiakkaiden luona. Tutkimustulosten analysoinnissa käytimme kvantitatiivista sekä kvalitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon vaikuttivat ennakkoasenteet niin asiakkaiden, omaisten kuin työntekijöidenkin kohdalla. Hoitotyö virtuaalipuheluiden välityksellä koettiin helpoksi siihen soveltuvien asiakkaiden kanssa, haasteita koettiin esimerkiksi muistisairaiden asiakkaiden lääkehoidon sekä ruokailun varmistuksessa. Suoraa vastausta emme saaneet teknologisten ratkaisuiden vaikutuksesta työntekijöiden päivittäiseen työkuormaan, syynä tähän oli kysymysten muotoilu kyselyssä, joka oli tarkoitettu asiakkaiden luona työtä tekeville hoitajille. Koulutusta teknologisiin ratkaisuihin on vastausten perusteella saatu riittävästi, työnantajan tukea ja tiiviimpää yhteistyötä hoitorinkien sekä digitaalisen palvelukeskuksen hoitajien välillä toivotaan kuitenkin lisää.
Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri Webropol-kyselyllä, jotka lähetettiin kotihoidon henkilöstölle sähköpostitse. Toinen kyselyistä oli tarkoitettu kotihoidon digitaalisen palvelukeskuksen hoitajille, jotka soittavat virtuaalipuheluita asiakkaille sekä hallinnoivat lääkeautomaattien etähälytyksiä ja toinen hoitajille, jotka tekevät töitä asiakkaiden luona. Tutkimustulosten analysoinnissa käytimme kvantitatiivista sekä kvalitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon vaikuttivat ennakkoasenteet niin asiakkaiden, omaisten kuin työntekijöidenkin kohdalla. Hoitotyö virtuaalipuheluiden välityksellä koettiin helpoksi siihen soveltuvien asiakkaiden kanssa, haasteita koettiin esimerkiksi muistisairaiden asiakkaiden lääkehoidon sekä ruokailun varmistuksessa. Suoraa vastausta emme saaneet teknologisten ratkaisuiden vaikutuksesta työntekijöiden päivittäiseen työkuormaan, syynä tähän oli kysymysten muotoilu kyselyssä, joka oli tarkoitettu asiakkaiden luona työtä tekeville hoitajille. Koulutusta teknologisiin ratkaisuihin on vastausten perusteella saatu riittävästi, työnantajan tukea ja tiiviimpää yhteistyötä hoitorinkien sekä digitaalisen palvelukeskuksen hoitajien välillä toivotaan kuitenkin lisää.