Yrityksen asiakashankintaprosessien tehostaminen
Hohti, Sara (2024)
Hohti, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tilaajayrityksen asiakashankinnan menetelmiä voidaan kehittää. Kehittämistyön toimeksiantaja oli mallitoimisto As you are agency, joka on toiminut opinnäytetyön tekijän työnantajana usean vuoden ajan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tilaajayrityksen asiakashankinnan nykytilannetta ja tutkitaan asiakashankintaprosessien tehostamista. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakashankintaa ja siihen liittyviä keskeisiä ominaisuuksia. Työssä hyödynnetään kahdenlaista aineistonhankintamenetelmää: teemahaastattelua ja henkilöstöä osallistavaa työpajaa. Nämä laadullista tutkimusaineistoa tarjoavat menetelmät on valittu siksi, että tutkittavia henkilöitä oli vähän ja nämä keinot mahdollistavat kokonaisvaltaisen ja syvällisen ymmärryksen saavuttamisen. Kerätty aineisto ja tietoperusta ovat oman ja muun henkilöstön kokemuspohjan tukena, antamassa uutta tietoa, näkökulmia ja ymmärrystä asiakashankintamenetelmien tehostamiseen.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset tarjoavat konkreettisia kehitysideoita, jotka ovat suoraan sovellettavissa yrityksen toimintaan. Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä henkilöstön sisäistä ymmärrystä ja luoda menetelmistä mahdollisimman käytännönläheisiä, jotta ne voidaan helposti jalkauttaa osaksi yrityksen asiakashankinnan strategiaa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tilaajayrityksen asiakashankinnan nykytilannetta ja tutkitaan asiakashankintaprosessien tehostamista. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakashankintaa ja siihen liittyviä keskeisiä ominaisuuksia. Työssä hyödynnetään kahdenlaista aineistonhankintamenetelmää: teemahaastattelua ja henkilöstöä osallistavaa työpajaa. Nämä laadullista tutkimusaineistoa tarjoavat menetelmät on valittu siksi, että tutkittavia henkilöitä oli vähän ja nämä keinot mahdollistavat kokonaisvaltaisen ja syvällisen ymmärryksen saavuttamisen. Kerätty aineisto ja tietoperusta ovat oman ja muun henkilöstön kokemuspohjan tukena, antamassa uutta tietoa, näkökulmia ja ymmärrystä asiakashankintamenetelmien tehostamiseen.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset tarjoavat konkreettisia kehitysideoita, jotka ovat suoraan sovellettavissa yrityksen toimintaan. Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä henkilöstön sisäistä ymmärrystä ja luoda menetelmistä mahdollisimman käytännönläheisiä, jotta ne voidaan helposti jalkauttaa osaksi yrityksen asiakashankinnan strategiaa.