Selainpohjaisten grafiikkaohjelmointirajapintojen suorituskykyvertailu
Lindell, Antero (2024)
Lindell, Antero
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on syvällisesti tutkia ja vertailla WebGPU- ja WebGL-grafiikkaohjelmointirajapintojen suorituskykyä ja käyttökelpoisuutta nykypäivän graafisten sovellusten ja pelien kehityksessä. Työssä perehdytään erityisesti WebGPU:n tarjoamiin uusiin innovatiivisiin ominaisuuksiin ja siihen, kuinka tämä uusi rajapinta eroaa teknologisesti ja suorituskyvyllisesti edeltäjästään WebGL:stä.
Suorituskyvyn vertailuun suunniteltiin ja kehitettiin sovellus, jolla voitiin mitata näiden kahden rajapinnan renderöintinopeutta piirtämällä mahdollisimman paljon geometriaa, kun näytettiin sekä hetkellinen että keskimääräinen kuvataajuus.
Opinnäytetyö tarkastelee myös WebGPU:n asemaa osana laajempaa teknologista ekosysteemiä ja sen potentiaalia edistää uusia ohjelmointikäytäntöjä, kuten parannettua tukea reaaliaikaiselle laskennalle ja kehittyneille varjostinteknologioille.
Suorituskyvyn vertailuun suunniteltiin ja kehitettiin sovellus, jolla voitiin mitata näiden kahden rajapinnan renderöintinopeutta piirtämällä mahdollisimman paljon geometriaa, kun näytettiin sekä hetkellinen että keskimääräinen kuvataajuus.
Opinnäytetyö tarkastelee myös WebGPU:n asemaa osana laajempaa teknologista ekosysteemiä ja sen potentiaalia edistää uusia ohjelmointikäytäntöjä, kuten parannettua tukea reaaliaikaiselle laskennalle ja kehittyneille varjostinteknologioille.