Liike on minussa : ajatuksia teksti- ja liikelähtöisen esityksen ohjaamisesta
Ahola, Iina (2015)
Ahola, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112107
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee liikettä ja liikkeellisyyttä osana esitystä. Työn keskiössä on kirjoittajan ohjaaman teksti- ja liikelähtöisen esityksen Päivä jona vien itseni kahville tekoprosessi. Kirjoittaja pohtii liikettä ja liikkeellisyyttä osana ohjaamansa esityksen ilmaisua ja kuvaa työtapaa, jota käytti esityksen liikemateriaalin luomiseen. Työtapaa kutsutaan esiintyjälähtöisen liikkeen ohjaamiseksi. Kirjoittaja reflektoi ohjausprosessia tanssin ja liikkeen näkökulmasta ja peilaa omia havaintojaan pääasiassa eri tanssitaiteilijoiden näkemyksiin ja havaintoihin tanssista, liikkeestä ja tanssin tekemisestä. Työn tavoite on sanoittaa kirjoittajalle uutta työtapaa ja pohtia sen käyttöä esityksen rakentamisessa.
Työn ensimmäisessä osiossa kirjoittaja kuvaa ajatuksiaan tanssista ja sen erityispiirteistä taidemuotona. Toisessa osiossa esitellään Päivä jona vien itseni kahville -esitys ja kuvataan ohjausprosessin eri vaiheita. Kolmannessa osiossa käsitellään esitystä liikkeellisyyden näkökulmasta. Kirjoittaja kuvaa havaintojaan liikkeen ohjaamisesta. Hän kertoo, millaista liikkeellistä ilmaisua pyrki saamaan esitykseensä ja pohtii näiden tavoitteiden toteutumista. Näkökulma on pääasiassa esiintyjälähtöisessä liikkeessä.
Työssä havaitaan, että suuri osa kirjoittajan ohjauksensa ilmaisulle ja liikkeelle määrittämistään tavoitteista toteutui esiintyjälähtöisesti tuotetussa liikkeessä. Kirjoittaja oivaltaa, että teatterillinen ja tanssillinen ajattelu ovat sekoittuneet ja ottaneet vaikutteita toinen toisistaan hänen ohjatessaan esitystään. Työssä nousee esiin myös tanssin ja liikkeen merkityksellisyys kirjoittajalle.
Työn ensimmäisessä osiossa kirjoittaja kuvaa ajatuksiaan tanssista ja sen erityispiirteistä taidemuotona. Toisessa osiossa esitellään Päivä jona vien itseni kahville -esitys ja kuvataan ohjausprosessin eri vaiheita. Kolmannessa osiossa käsitellään esitystä liikkeellisyyden näkökulmasta. Kirjoittaja kuvaa havaintojaan liikkeen ohjaamisesta. Hän kertoo, millaista liikkeellistä ilmaisua pyrki saamaan esitykseensä ja pohtii näiden tavoitteiden toteutumista. Näkökulma on pääasiassa esiintyjälähtöisessä liikkeessä.
Työssä havaitaan, että suuri osa kirjoittajan ohjauksensa ilmaisulle ja liikkeelle määrittämistään tavoitteista toteutui esiintyjälähtöisesti tuotetussa liikkeessä. Kirjoittaja oivaltaa, että teatterillinen ja tanssillinen ajattelu ovat sekoittuneet ja ottaneet vaikutteita toinen toisistaan hänen ohjatessaan esitystään. Työssä nousee esiin myös tanssin ja liikkeen merkityksellisyys kirjoittajalle.