Myyntitaitojen vahvistaminen koulutuksen avulla suoramarkkinoinnissa : case: Suoramarkkinointi Mega Oy
Hugg, Marja (2015)
Hugg, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221517
Tiivistelmä
Suoramarkkinointi yleistyy. Informaatioteknologian kehitys on mahdollistanut uusia metodeja ja työkaluja yksilökeskeisempään suoramarkkinointiin. Suoramarkkinointi on nykyään kustannustehokkaampaa kuin massamarkkinointi ja varmasti osittain tästä johtuen suoramarkkinoinnin suosio yritysten markkinointikeinona on kasvussa. Teknologian kehitys vastaavasti vaatii organisaatioita kehittämään ja kouluttamaan henkilökuntaansa. Kehittämällä myyntityötaitoja aikaansaadaan laadukas asiakaskokemus, jolla pyritään parantamaan organisaation tulosta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulutuksen vaikutusta myyntituloksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko koulutuksella (koulutusmäärä koulutussisällöillä) merkitystä myyntituloksiin. Tutkimuksen kohderyhmän muo-dosti Suoramarkkinointi Megan myyjäkunta Suomessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena pitkittäistutkimuksena. Teoriaosion pohjalta laadittiin hypoteesit ja ne testattiin SPSS –ohjelmalla. Soittojärjestelmään kertyneet myyntitiedot kerättiin kolmen kuukauden ajanjaksolla. Myyntiedoista laadittiin havaintomatriisi Exceliin ja siirrettiin SPSS ohjelmaan tilastollista analyysiä varten. Lisäksi suoritettiin kysely. Analyysimenetelminä käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä toistettujen mittausten t-testiä. Edellä manituilla testeillä tarkastettiin ryhmien välisiä keskiarvoeroja ja testattiin tilastollinen merkitsevyys.
Tutkimustulosten mukaan kahdella koulutussisällöllä (vastaväitteet sekä äänenkäyttö sosiaalisen tyylin kontekstissa) oli myyntiä nostattava vaikutus. Lisäksi tutkimustuloksissa ilmeni, että myyjien asenne ja toimintatapa on asiakaspalveluläheinen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulutuksen vaikutusta myyntituloksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko koulutuksella (koulutusmäärä koulutussisällöillä) merkitystä myyntituloksiin. Tutkimuksen kohderyhmän muo-dosti Suoramarkkinointi Megan myyjäkunta Suomessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena pitkittäistutkimuksena. Teoriaosion pohjalta laadittiin hypoteesit ja ne testattiin SPSS –ohjelmalla. Soittojärjestelmään kertyneet myyntitiedot kerättiin kolmen kuukauden ajanjaksolla. Myyntiedoista laadittiin havaintomatriisi Exceliin ja siirrettiin SPSS ohjelmaan tilastollista analyysiä varten. Lisäksi suoritettiin kysely. Analyysimenetelminä käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä toistettujen mittausten t-testiä. Edellä manituilla testeillä tarkastettiin ryhmien välisiä keskiarvoeroja ja testattiin tilastollinen merkitsevyys.
Tutkimustulosten mukaan kahdella koulutussisällöllä (vastaväitteet sekä äänenkäyttö sosiaalisen tyylin kontekstissa) oli myyntiä nostattava vaikutus. Lisäksi tutkimustuloksissa ilmeni, että myyjien asenne ja toimintatapa on asiakaspalveluläheinen.