Astetta parempi verkkokauppa Case: Aste Brandstore
Kankaanpää, Riikka-Veera (2015)
Kankaanpää, Riikka-Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061944
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään niitä verkkokaupan menestykseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla pystytään vastaamaan koko ajan kiristyvään verkkokaupankäynnin kilpailuun. Esimerkkinä tässä työssä käytetään Aste Brandstore Oy:n muoti- ja urheilutekstiilien verkkokauppaa (www.astebrandstore.fi). Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen verkkokaupan tämänhetkiset toiminnan haasteet ja laatia verkkokaupan kehityssuunnitelma.
Tutkimus koostuu teoreettisesta tarkastelusta ja käytännönläheisestä kehittämistutkimuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu verkkokaupankäynnin nykytilan sekä verkon aiheuttaman ostokäyttäytymisen ja mediakulutuksen muutoksen tarkastelusta. Lisäksi kuvataan verkkokaupan todellisia menestystekijöitä verkkokaupan käytettävyyden, markkinoinnin, asiakastuntemuksen ja arvonluonnin näkökulmasta sekä luodaan katsaus asiakkaiden osallistamiseen yrityksen toiminnan kehittämiseksi yhteisuunnittelun avulla.
Tutkimuksen empiirisessä osassa esitellään kehittämistutkimus, joka perustuu voimakkaasti tutkimuksen tekijän oman työn havainnointiin osallistavan havainnoinnin menetelmää ja kirjallista aineistoa käyttäen. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeyrityksen verkkokaupan perustamiseen sekä tämänhetkisiiin verkkokaupan käytäntöihin liittyviä toiminnan haasteita. Tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen verkkokaupan ongelmat perustuvat lähinnä kaupan suunnitteluprosessin haasteisiin, löydettävyyden ja markkinoinnin ongelmiin sekä käyttöliittymän heikkouksiin. Kehittämistutkimuksen mukaisesti tutkimuksessa ei tyydytä ainoastaan ilmiön kuvaamiseen, vaan pyritään löytämään toiminnalle parempia vaihtoehtoja. Näin olleen työn tuloksena esitetään Asteen verkkokaupan kehittämissuunnitema.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkokaupan menestys riippuu pitkälti omien kriittis-ten menetystekijöiden määrittelemisestä, huolellisesta suunnittelusta, systemaattisesta toiminnan analyysista ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa. Pelkkä verkkoon viety kauppapaikka, hyvin suunniteltu käyttöliittymä, laaja valikoima tai halpa hinta eivät tämän päivän kovassa kilpailussa enää riitä ja yksi suurimmista haasteista onkin saada houkuteltua asiaakkaat omaan verkkokauppaan. Tämä onnistuu asiakkaalle merkityksellisen markkinoinnin ja lisäarvon luomisen kautta. Arvon luonnissa yrityksen on tärkeä ymmärtää asiakkaan aktiivinen rooli osallistujana, sillä arvoa syntyy vain osallistumisen kautta, asiakkaan ja yrityksen välisessä vuorovaikutuksessa.
Tutkimus koostuu teoreettisesta tarkastelusta ja käytännönläheisestä kehittämistutkimuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu verkkokaupankäynnin nykytilan sekä verkon aiheuttaman ostokäyttäytymisen ja mediakulutuksen muutoksen tarkastelusta. Lisäksi kuvataan verkkokaupan todellisia menestystekijöitä verkkokaupan käytettävyyden, markkinoinnin, asiakastuntemuksen ja arvonluonnin näkökulmasta sekä luodaan katsaus asiakkaiden osallistamiseen yrityksen toiminnan kehittämiseksi yhteisuunnittelun avulla.
Tutkimuksen empiirisessä osassa esitellään kehittämistutkimus, joka perustuu voimakkaasti tutkimuksen tekijän oman työn havainnointiin osallistavan havainnoinnin menetelmää ja kirjallista aineistoa käyttäen. Tämän tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeyrityksen verkkokaupan perustamiseen sekä tämänhetkisiiin verkkokaupan käytäntöihin liittyviä toiminnan haasteita. Tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen verkkokaupan ongelmat perustuvat lähinnä kaupan suunnitteluprosessin haasteisiin, löydettävyyden ja markkinoinnin ongelmiin sekä käyttöliittymän heikkouksiin. Kehittämistutkimuksen mukaisesti tutkimuksessa ei tyydytä ainoastaan ilmiön kuvaamiseen, vaan pyritään löytämään toiminnalle parempia vaihtoehtoja. Näin olleen työn tuloksena esitetään Asteen verkkokaupan kehittämissuunnitema.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkokaupan menestys riippuu pitkälti omien kriittis-ten menetystekijöiden määrittelemisestä, huolellisesta suunnittelusta, systemaattisesta toiminnan analyysista ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa. Pelkkä verkkoon viety kauppapaikka, hyvin suunniteltu käyttöliittymä, laaja valikoima tai halpa hinta eivät tämän päivän kovassa kilpailussa enää riitä ja yksi suurimmista haasteista onkin saada houkuteltua asiaakkaat omaan verkkokauppaan. Tämä onnistuu asiakkaalle merkityksellisen markkinoinnin ja lisäarvon luomisen kautta. Arvon luonnissa yrityksen on tärkeä ymmärtää asiakkaan aktiivinen rooli osallistujana, sillä arvoa syntyy vain osallistumisen kautta, asiakkaan ja yrityksen välisessä vuorovaikutuksessa.