Tax free -myynnin suunnittelu, Case: Lepistö-Group Oy
Smirnova, Svetlana (2015)
Smirnova, Svetlana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Lepistö-Group Oy:lle tax free -myynnin suunnitelman ja tutkia niitä ilmiöitä, jotka voivat vaikuttaa yrityksen päätöksentekoon. Päätavoitteena on selvittää, tuleeko yrityksen siirtyä tax free -myyntiin ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ennen tax free -myyntiin siirtymistä sekä mitä kustannuksia se aiheuttaa.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena. Tutkimukseen tarvittavat tiedot saatiin Global Bluelta ja Lepistö-Group Oy:ltä. Teoriaosuudessa on perehdytty arvonlisäverotukseen ja kansainvälisen kaupan verottomuuksiin sekä tax free -myynnin prosesseihin, mihin verovapaa matkailijamyynti perustuu ja miten sitä säädellään. Tutkimusosuudessa on tutustuttu Global Blue Finland Oy:hin, sen palveluihin ja hinnastoon sekä tax free -myynnin kehitykseen viimeisten viiden vuoden aikana. Tax free -myynnin kannattavuutta on analysoitu kriittisen pisteen avulla katetuottolaskelmaa käyttäen. Opinnäytetyön lopussa tutkimustuloksia on analysoitu SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksellä on mahdollisuus lisätä myyntiä kansainvälisille matkailijoille. Toisaalta tax free -myynti laski selvästi tänä vuonna koko Suomessa. Kouvolassa tehdään vain 1,8 % koko maan tax free -ostoksista ja tällä hetkellä siirtyminen tax free -myyntiin sisältää riskejä.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena. Tutkimukseen tarvittavat tiedot saatiin Global Bluelta ja Lepistö-Group Oy:ltä. Teoriaosuudessa on perehdytty arvonlisäverotukseen ja kansainvälisen kaupan verottomuuksiin sekä tax free -myynnin prosesseihin, mihin verovapaa matkailijamyynti perustuu ja miten sitä säädellään. Tutkimusosuudessa on tutustuttu Global Blue Finland Oy:hin, sen palveluihin ja hinnastoon sekä tax free -myynnin kehitykseen viimeisten viiden vuoden aikana. Tax free -myynnin kannattavuutta on analysoitu kriittisen pisteen avulla katetuottolaskelmaa käyttäen. Opinnäytetyön lopussa tutkimustuloksia on analysoitu SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksellä on mahdollisuus lisätä myyntiä kansainvälisille matkailijoille. Toisaalta tax free -myynti laski selvästi tänä vuonna koko Suomessa. Kouvolassa tehdään vain 1,8 % koko maan tax free -ostoksista ja tällä hetkellä siirtyminen tax free -myyntiin sisältää riskejä.