"Haluaisitko pelata kanssani" : robotiikan mahdollisuuksia ikääntyneen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa toimintaterapiassa
Rankinen, Senni; Suorsa, Marjo; Väyrynen, Sofia (2024)
Rankinen, Senni
Suorsa, Marjo
Väyrynen, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028972
Tiivistelmä
Sosiaalinen vuorovaikutus on olennainen osa ihmisen elämää koko elämänkaaren ajan. Ikääntymisen seurauksena ihmisen elinpiiri väistämättä pienenee, mikä vähentää sosiaalisten kontaktien määrää erityisesti kotona asuvilla ikääntyneillä. Sosiaalisten kontaktien puute altistaa yksinäisyydelle, joka voi tutkitusti lisätä ikääntyneiden vakavien terveysongelmien riskiä.
Tilastojen mukaan vuonna 2023 yli 65-vuotiaita suomalaisia oli noin 1,3 miljoonaa, ja erityisesti yli 75-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa tulevina vuosikymmeninä. Teknologian kehityksen myötä robotiikkaa voitaisiin hyödyntää enemmän toimintaterapiassa ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi. Tähän asti robotiikkaa on hyödynnetty pääasiassa fyysisen toimintakyvyn edistämisessä, mutta tutkimukset osoittavat sen potentiaalin myös ikääntyneiden sosiaalisten kontaktien tukemisessa ja motivaation lisäämisessä merkityksellisiin toimintoihin.
Projektimuotoinen opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun koordinoiman RoboSoteLab-hankkeen kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen keskittyvä robottiavusteinen pelihetki Ainot ja Reinot liikkeelle -tapahtuman ikääntyneille kävijöille. Kehitystavoitteina oli lisätä kohderyhmän tietoisuutta toimintaterapiasta tapahtumassa järjestetyn lavaesityksen kautta, hankkia informaatiota RoboSoteLab-hankkeelle robottien toiminnallisuudesta ja kehityskohteista projektin kontekstissa sekä tuottaa tietoa toimintaterapeuteille ja muille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille robotiikan hyödyntämisestä ikääntyneiden sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa heidän kotiympäristössään. Taustateoriana opinnäytetyössä hyödynsimme toimintaterapiassa yleisesti käytettyä Inhimillisen toiminnan mallia, joka ohjasi työskentelyämme muun muassa toiminnan analyysin laatimisessa. Määrittelimme opinnäytetyömme laatukriteereiksi osallisuuden, toimintalähtöisyyden ja eettisyyden. Arvioimme kriteerien toteutumista Ainot ja Reinot liikkeelle –tapahtuman kävijöiden täyttämien kirjallisten palautelomakkeiden avulla. Palautteen perusteella ikääntyneet näkivät mahdollisuuksia sosiaalisen robotiikan hyödyntämisessä sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Suurin osa palautekyselyyn vastanneista piti mahdollisena, että robotit voisivat auttaa ehkäisemään ikääntyneiden yksinäisyyttä.
Robotiikkaa hyödyntävän toimintaterapeuttisen pelihetken suunnittelu ja monialainen yhteistyö tuottivat projektiryhmän jäsenille ymmärrystä sosiaalisten robottien hyödyntämisestä asiakaslähtöisesti kuntoutuksessa. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia tarkemmin, millaisia mahdollisuuksia tekoälyä hyödyntävien robottien käyttö toimintaterapiassa toisi kuntoutukseen erityisesti vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta.
Tilastojen mukaan vuonna 2023 yli 65-vuotiaita suomalaisia oli noin 1,3 miljoonaa, ja erityisesti yli 75-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa tulevina vuosikymmeninä. Teknologian kehityksen myötä robotiikkaa voitaisiin hyödyntää enemmän toimintaterapiassa ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi. Tähän asti robotiikkaa on hyödynnetty pääasiassa fyysisen toimintakyvyn edistämisessä, mutta tutkimukset osoittavat sen potentiaalin myös ikääntyneiden sosiaalisten kontaktien tukemisessa ja motivaation lisäämisessä merkityksellisiin toimintoihin.
Projektimuotoinen opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun koordinoiman RoboSoteLab-hankkeen kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen keskittyvä robottiavusteinen pelihetki Ainot ja Reinot liikkeelle -tapahtuman ikääntyneille kävijöille. Kehitystavoitteina oli lisätä kohderyhmän tietoisuutta toimintaterapiasta tapahtumassa järjestetyn lavaesityksen kautta, hankkia informaatiota RoboSoteLab-hankkeelle robottien toiminnallisuudesta ja kehityskohteista projektin kontekstissa sekä tuottaa tietoa toimintaterapeuteille ja muille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille robotiikan hyödyntämisestä ikääntyneiden sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa heidän kotiympäristössään. Taustateoriana opinnäytetyössä hyödynsimme toimintaterapiassa yleisesti käytettyä Inhimillisen toiminnan mallia, joka ohjasi työskentelyämme muun muassa toiminnan analyysin laatimisessa. Määrittelimme opinnäytetyömme laatukriteereiksi osallisuuden, toimintalähtöisyyden ja eettisyyden. Arvioimme kriteerien toteutumista Ainot ja Reinot liikkeelle –tapahtuman kävijöiden täyttämien kirjallisten palautelomakkeiden avulla. Palautteen perusteella ikääntyneet näkivät mahdollisuuksia sosiaalisen robotiikan hyödyntämisessä sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Suurin osa palautekyselyyn vastanneista piti mahdollisena, että robotit voisivat auttaa ehkäisemään ikääntyneiden yksinäisyyttä.
Robotiikkaa hyödyntävän toimintaterapeuttisen pelihetken suunnittelu ja monialainen yhteistyö tuottivat projektiryhmän jäsenille ymmärrystä sosiaalisten robottien hyödyntämisestä asiakaslähtöisesti kuntoutuksessa. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia tarkemmin, millaisia mahdollisuuksia tekoälyä hyödyntävien robottien käyttö toimintaterapiassa toisi kuntoutukseen erityisesti vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta.