3—5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatussuunnitelmien sisältö
Rantala, Henna-Riikka (2014)
Rantala, Henna-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291731
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkielmassa kartoitetaan ja kuvaillaan, minkälaista tietoa vantaalaisen päiväkodin 3—5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatussuunnitelmat (vasut) tuottavat. Huomiota kiinnitettiin vasulomakkeen kohtiin lapsen puheenvuorosta, lapsen vahvuuksista sekä perheen ja päivähoidon sovituista toimintatavoista. Lisäksi tarkasteltiin perheen näkyvyyttä vasuissa. Opinnäytetyön aihe muotoutui yhteistyöpäiväkodin tarpeista. Tavoitteena oli tarjota uutta tietoa päiväkodin kehittämistyöhön ja varhaiskasvatussuunnitelmaprosessiin. Aineisto koostui 29 lapsen henkilökohtaisista varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka oli kirjattu valmiiseen lomakepohjaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Aineiston vasujen sisältöön vaikutti merkittävästi sekä lomakkeen rakenne että vasun laatimiseen osallistunut varhaiskasvattaja. Jokaisella kasvattajalla oli oma tyylinsä kirjata, minkä vuoksi saman kirjaajan vasut olivat keskenään samankaltaisia. Yksilöllisyyden huomioiminen ei tullut vahvasti esille, vaikka se on vasun tavoite. Lomakkeessa annetaan tilaa lapsen vahvuuksille, mutta samalla apukysymykset ohjaavat vasukeskustelun muihin asioihin, ja vahvuudet jäivät verraten vähälle huomiolle. Päiväkodin ja perheen sopimat toimintatavat jäivät vasuissa usein yleisluontoiselle tasolle. Kaikissa vasuissa esiintyi huomioita perheestä ja sen käytännöistä. Yli kolmasosaan vasuista ei ollut kirjattu lapsen puheenvuoroa, mikä antoi kuvan lapsen osallisuuden vähäisestä huomioimisesta. Yleisesti ottaen vasut olivat enemmän kuvauksia kuin suunnitelmia.
Aineiston vasujen sisältöön vaikutti merkittävästi sekä lomakkeen rakenne että vasun laatimiseen osallistunut varhaiskasvattaja. Jokaisella kasvattajalla oli oma tyylinsä kirjata, minkä vuoksi saman kirjaajan vasut olivat keskenään samankaltaisia. Yksilöllisyyden huomioiminen ei tullut vahvasti esille, vaikka se on vasun tavoite. Lomakkeessa annetaan tilaa lapsen vahvuuksille, mutta samalla apukysymykset ohjaavat vasukeskustelun muihin asioihin, ja vahvuudet jäivät verraten vähälle huomiolle. Päiväkodin ja perheen sopimat toimintatavat jäivät vasuissa usein yleisluontoiselle tasolle. Kaikissa vasuissa esiintyi huomioita perheestä ja sen käytännöistä. Yli kolmasosaan vasuista ei ollut kirjattu lapsen puheenvuoroa, mikä antoi kuvan lapsen osallisuuden vähäisestä huomioimisesta. Yleisesti ottaen vasut olivat enemmän kuvauksia kuin suunnitelmia.