Jälkijännitetyn laatan toteutus
Möttö, Matthias (2015)
Möttö, Matthias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021822
Tiivistelmä
Tämä mestarityö käsittelee jälkijännitetyn laattapalkiston toteutusta. Työ tehtiin Rakennus-liike Reponen Oy:lle, ja siinä tutkitaan erityisesti Reposen toteuttamia pysäköintilaitoksien holvirakenteiden toteutusta Helsingin Jätkäsaareen vuonna 2013 sekä Helsingin Kivikkoon vuonna 2014.
Työn tavoitteena oli selostaa tärkeimpien työvaiheiden toteutus jälkijännitetyn holvirakenteen toteutuksessa, sekä löytää tehokkaat ja toimivat työjärjestykset toteutuksen kannalta.
Työn tavoitteena oli tarjota hyvä tietopaketti Reposen tulevaisuuden projekteja varten, niin hankkeita vetäville työnjohtajille, kuin myös hankesuunnitteluun osallistuville tahoille tar-joamalla menekkitietoa sekä tietoa tarvittavista resursseista eri työvaiheista.
Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttö on yleistymässä Suomessa, ja niiden toteutus vaatii työnjohtajalta paljon syventymistä, jotta työt tulevat tehdyksi oikeassa järjestyksessä, eikä eri työvaiheiden väliin jää liian paljoa löysää aikaa. Rakenteiden toteutukseen liittyy suurta vastuuta, ja onkin hyvä, että työnjohtaja, joka ei ole aiemmin kyseisen rakennetyypin kanssa ollut tekemisissä, voi saada jostain pientä ohjeistusta rakenteen toteuttamista varten.
Jälkijännitetty holvirakenne tuo paljon etuja suhteessa perinteisempiin massiivilaattaraken-teisiin. Näistä esimerkkejä ovat pitkät jännevälit ja pienentyneet materiaalikulut. Toiminnal-taan jälkijännitetty rakenne eroaa kuitenkin melko paljon muista talonrakentamisessa ylei-sesti käytössä olevista rakennusmenetelmistä.
Työn tavoitteena oli selostaa tärkeimpien työvaiheiden toteutus jälkijännitetyn holvirakenteen toteutuksessa, sekä löytää tehokkaat ja toimivat työjärjestykset toteutuksen kannalta.
Työn tavoitteena oli tarjota hyvä tietopaketti Reposen tulevaisuuden projekteja varten, niin hankkeita vetäville työnjohtajille, kuin myös hankesuunnitteluun osallistuville tahoille tar-joamalla menekkitietoa sekä tietoa tarvittavista resursseista eri työvaiheista.
Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttö on yleistymässä Suomessa, ja niiden toteutus vaatii työnjohtajalta paljon syventymistä, jotta työt tulevat tehdyksi oikeassa järjestyksessä, eikä eri työvaiheiden väliin jää liian paljoa löysää aikaa. Rakenteiden toteutukseen liittyy suurta vastuuta, ja onkin hyvä, että työnjohtaja, joka ei ole aiemmin kyseisen rakennetyypin kanssa ollut tekemisissä, voi saada jostain pientä ohjeistusta rakenteen toteuttamista varten.
Jälkijännitetty holvirakenne tuo paljon etuja suhteessa perinteisempiin massiivilaattaraken-teisiin. Näistä esimerkkejä ovat pitkät jännevälit ja pienentyneet materiaalikulut. Toiminnal-taan jälkijännitetty rakenne eroaa kuitenkin melko paljon muista talonrakentamisessa ylei-sesti käytössä olevista rakennusmenetelmistä.