Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Väkiparta, Tiia-Maria (2015)
Väkiparta, Tiia-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501271636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501271636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa. Tarkoituksena on käsitellä sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia markkinointiympäristönä sekä esittää niiden tarjoamia käyttömahdollisuuksia. Tutkimuksen pohjalta teen myös ehdotuksia siitä, miten työn tilaajan Vuokralukaali KY:n, kannattaa sosiaalista mediaa hyödyntää.
Tutkimuksen teoriapohja perustuu sosiaalisesta mediasta, eri sosiaalisen median kanavista ja markkinointikeinoista koskevaan kirjallisuuteen ja Internetlähteisiin. Lähteiden käytössä kiinnitin erityisesti huomiota niiden tuoreuteen, sillä Internet ja sosiaalinen media ovat jatkuvasti kehittyviä ja erityisen muutosherkkiä alueita.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen alussa toteutettiin strukturoitu haastattelu Vuokralukaalin työntekijöille. Haastattelulla oli tarkoitus mitata työntekijöiden sen hetkistä tietämystä sosiaalisen median kanavista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka motivoituneita työntekijät olivat ottaakseen uuden markkinointialueen hallintaansa.
Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiaalisessa mediassa markkinoinnin mahdollisuuksiin; eri sosiaalisen median kanaviin, käyttömahdollisuuksiin ja viestimistapoihin. Teoriaosuudessa käydään läpi myös projektin kulkua ja sen ominaispiirteitä.
Vuokralukaali KY:ssä sosiaalista mediaa ei vielä hyödynnetä liiketoiminnassa niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tulevaisuudessa perinteisten medioiden rinnalle noussut Internet ja sitä kautta sosiaalinen media tulevat entistä tärkeämmiksi. Siksi yrityksen on hyvä vähintäänkin tiedostaa, mitä mahdollisuuksia tämä uusi markkinoinnin alue voi tarjota.
Tutkimuksen teoriapohja perustuu sosiaalisesta mediasta, eri sosiaalisen median kanavista ja markkinointikeinoista koskevaan kirjallisuuteen ja Internetlähteisiin. Lähteiden käytössä kiinnitin erityisesti huomiota niiden tuoreuteen, sillä Internet ja sosiaalinen media ovat jatkuvasti kehittyviä ja erityisen muutosherkkiä alueita.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen alussa toteutettiin strukturoitu haastattelu Vuokralukaalin työntekijöille. Haastattelulla oli tarkoitus mitata työntekijöiden sen hetkistä tietämystä sosiaalisen median kanavista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka motivoituneita työntekijät olivat ottaakseen uuden markkinointialueen hallintaansa.
Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiaalisessa mediassa markkinoinnin mahdollisuuksiin; eri sosiaalisen median kanaviin, käyttömahdollisuuksiin ja viestimistapoihin. Teoriaosuudessa käydään läpi myös projektin kulkua ja sen ominaispiirteitä.
Vuokralukaali KY:ssä sosiaalista mediaa ei vielä hyödynnetä liiketoiminnassa niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tulevaisuudessa perinteisten medioiden rinnalle noussut Internet ja sitä kautta sosiaalinen media tulevat entistä tärkeämmiksi. Siksi yrityksen on hyvä vähintäänkin tiedostaa, mitä mahdollisuuksia tämä uusi markkinoinnin alue voi tarjota.