Säker navigering i Svalbard
Haglund, Mikael (2024)
Haglund, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727562
Tiivistelmä
Svalbard har blivit ett attraktivt besöksmål för yrkesfotografer och turister. Det finns några rederier som bedriver kryssningsverksamhet runt Svalbard med mindre lastfartyg som konverterats och anpassats för kryssningsverksamhet i området. Säsongen sträcker sig från tidig vår till sen höst.
Det finns flera utmaningar när ett rederi inleder trafik i farvattnen kring Svalbard. Stora områden är bristfälligt sjömätta, uppgifter bygger på gamla sjömätningar och det förekommer drivande isberg. Dessutom ska besättningen kunna navigering i packis och i områden med starka strömmar. Därmed ställs det höga krav på besättningens kompetens och kännedom om farvattnen, samt på fartygets utrustning. Så hur lär man sig att navigera säkert i farvattnen kring Svalbard? Huippuvuorista on tullut houkutteleva kohde ammattivalokuvaajille ja turisteille. On olemassa muutamia laivayhtiöitä, jotka liikennöivät Huippuvuorilla pienemmillä rahtialuksilla, jotka on muutettu alueen risteilykäyttöön sopiviksi. Kausi ulottuu alkukeväästä loppu syksyyn.
Huippuvuorten vesillä on useita haasteita laivayhtiöiden aloittaessa liikennöinnin. Suuret merialueet ovat huonosti mitattuja, koska tiedot perustuvat vanhoihin ja puutteellisiin merimittauksiin. Miehistön tulee osata navigoida ahtojäällä, voimakkailla virtauksilla ja huomioiden ajelehtivat jäävuoret. Tämä asettaa korkeat vaatimukset miehistön osaamiselle, vesien tuntemukselle ja laivan laitteistolle. Joten, kuinka opit navigoimaan turvallisesti Huippuvuorten vesillä? Svalbard has become an attractive destination for professional photographers and tourists. There are a few shipping companies that offers cruises around Svalbard with smaller cargo ships that has been converted and adapted for cruises in the area. The season extends from early spring to late autumn.
There are several challenges for a shipping company that operates in the water areas around Svalbard. Large areas are deficient in ocean surveys, information is built on surveys from old measurements and there are drifting icebergs. In addition, the crew must be able to navigate in pack ice and in areas with strong currents. This places high demands on the crew’s competence and knowledge of these waters, as well as on the ship’s equipment. So how do you learn to navigate safely in the waters around Svalbard?
Det finns flera utmaningar när ett rederi inleder trafik i farvattnen kring Svalbard. Stora områden är bristfälligt sjömätta, uppgifter bygger på gamla sjömätningar och det förekommer drivande isberg. Dessutom ska besättningen kunna navigering i packis och i områden med starka strömmar. Därmed ställs det höga krav på besättningens kompetens och kännedom om farvattnen, samt på fartygets utrustning. Så hur lär man sig att navigera säkert i farvattnen kring Svalbard?
Huippuvuorten vesillä on useita haasteita laivayhtiöiden aloittaessa liikennöinnin. Suuret merialueet ovat huonosti mitattuja, koska tiedot perustuvat vanhoihin ja puutteellisiin merimittauksiin. Miehistön tulee osata navigoida ahtojäällä, voimakkailla virtauksilla ja huomioiden ajelehtivat jäävuoret. Tämä asettaa korkeat vaatimukset miehistön osaamiselle, vesien tuntemukselle ja laivan laitteistolle. Joten, kuinka opit navigoimaan turvallisesti Huippuvuorten vesillä?
There are several challenges for a shipping company that operates in the water areas around Svalbard. Large areas are deficient in ocean surveys, information is built on surveys from old measurements and there are drifting icebergs. In addition, the crew must be able to navigate in pack ice and in areas with strong currents. This places high demands on the crew’s competence and knowledge of these waters, as well as on the ship’s equipment. So how do you learn to navigate safely in the waters around Svalbard?