Bemötandes betydelse för samarbete med personal och vårdnadshavarna inom småbarnspedagogiken : En litteraturstudie
Tallqvist, Tia (2024)
Tallqvist, Tia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627464
Tiivistelmä
Syfte med detta lärdomsprov är att redovisa hur stor betydelse ett gott bemötande har för andra människor, och hur ett gott bemötande kan bidra till ett gott samarbete mellan vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken. Kommunikationen, empatin, ömsesidiga respekten och många andra faktorer är viktiga delar av bemötandet. Som utgångspunkt till detta arbete har jag valt att utgå från teorin om bemötandet. Som frågeställning valde jag ” Vilken påverkan har ett gott bemötande för att samarbetet skall fungera mellan vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken”
Detta lärdomsprov är gjort som en allmän litteraturstudie. Resultaten grundar sig på 8 vetenskapliga artiklar som har kopplats till tidigare forskningen och teoretiska referensramen. Resultaten visar att ett gott bemötande med öppen kommunikation, ömsesidig respekt, positivitet, empati, lyhördhet och ärlighet bygger på ett gott samarbete mellan vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken.
Detta lärdomsprov är gjort som en allmän litteraturstudie. Resultaten grundar sig på 8 vetenskapliga artiklar som har kopplats till tidigare forskningen och teoretiska referensramen. Resultaten visar att ett gott bemötande med öppen kommunikation, ömsesidig respekt, positivitet, empati, lyhördhet och ärlighet bygger på ett gott samarbete mellan vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken.