Laadun arviointiosaamisen kehittämistarpeet Verohallinnossa
Brax, Suvi (2024)
Brax, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127117
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laadun arviointiosaamisen kehittämistarpeet Verohallinnossa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Verohallinto on Suomen viranomainen, joka huolehtii verojen perimisestä yhteiskunnalle. Opinnäytetyön aihe muodostui Verohallinnon tarpeen ja oman mielenkiintoni pohjalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, missä määrin, miltä osin ja miten laadun arviointiin liittyvää osaamista on tarpeen kehittää. Tavoitteena oli laadun arviointiosaamisen kehittämistarpeiden tunnistaminen. Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui laatuun ja osaamiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoriaosuuden pääkäsitteitä ovat muun muassa laatu, laadunhallinta, osaamisen kehittäminen ja osaamisen johtaminen. Teorian kautta opinnäytetyössä syvennytään sekä laatuun että osaamiseen käsitteenä, mutta myös laadun ja osaamisen pääkäsitteisiin liittyviin alakäsitteisiin.
Tutkimus toteutettiin kehittämistyönä, jossa tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimus tehtiin osittain määrällisenä, ja osittain laadullisena tutkimuksena. Tapaustutkimuksen katsottiin soveltuvan tämän opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi, sillä aihe rajautuu vain yhteen tiettyyn kohteeseen, josta halutaan saada kokonaisvaltaisesti tietoa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Verohallinnossa laadun arviointia tekeville työntekijöille. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui Webropol-sovelluksella tehdyllä kyselyllä. Kyselytutkimusta jaettiin eteenpäin Verohallinnon sisäisissä kanavissa. Kysely sisälsi 14 monivalintakysymystä ja 8 avointa kysymystä. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin määrällisen aineiston osalta Webropolin omia raportointityökaluja ja laadullisen aineiston osalta teemoittelua.
Laadun arviointiosaamisen suurimpina kehittämiskohteina kyselytutkimuksen tulosten perusteella nähtiin laadun arviointiin liittyvä ohjeistus, laadun arvioijan työtehtävään kouluttaminen, laadun arvioijan vuorovaikutustaidot ja arviointiin poimittavan otannan suunnittelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, missä määrin, miltä osin ja miten laadun arviointiin liittyvää osaamista on tarpeen kehittää. Tavoitteena oli laadun arviointiosaamisen kehittämistarpeiden tunnistaminen. Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostui laatuun ja osaamiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoriaosuuden pääkäsitteitä ovat muun muassa laatu, laadunhallinta, osaamisen kehittäminen ja osaamisen johtaminen. Teorian kautta opinnäytetyössä syvennytään sekä laatuun että osaamiseen käsitteenä, mutta myös laadun ja osaamisen pääkäsitteisiin liittyviin alakäsitteisiin.
Tutkimus toteutettiin kehittämistyönä, jossa tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimus tehtiin osittain määrällisenä, ja osittain laadullisena tutkimuksena. Tapaustutkimuksen katsottiin soveltuvan tämän opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi, sillä aihe rajautuu vain yhteen tiettyyn kohteeseen, josta halutaan saada kokonaisvaltaisesti tietoa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Verohallinnossa laadun arviointia tekeville työntekijöille. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui Webropol-sovelluksella tehdyllä kyselyllä. Kyselytutkimusta jaettiin eteenpäin Verohallinnon sisäisissä kanavissa. Kysely sisälsi 14 monivalintakysymystä ja 8 avointa kysymystä. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin määrällisen aineiston osalta Webropolin omia raportointityökaluja ja laadullisen aineiston osalta teemoittelua.
Laadun arviointiosaamisen suurimpina kehittämiskohteina kyselytutkimuksen tulosten perusteella nähtiin laadun arviointiin liittyvä ohjeistus, laadun arvioijan työtehtävään kouluttaminen, laadun arvioijan vuorovaikutustaidot ja arviointiin poimittavan otannan suunnittelu.