Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden vetovoimatekijät työllistymisessä
Heikkilä, Elisa; Utulahti, Vilma (2024)
Heikkilä, Elisa
Utulahti, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726517
Tiivistelmä
Opiskelijoiden siirtyessä työelämään on tärkeää huomioida seikkoja, jotka vaikuttavat työhön hakeutumiseen. Näitä asioita voidaan kutsua vetovoimatekijöiksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat opiskelijoiden vetovoimaisuuteen vaikuttavat tekijät työllistymisen näkökulmasta. Tutkimus kohdistui sosiaali- ja terveysalan opiskelijoihin. Tavoitteena oli koota yhteen aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta, jotta saatiin tietoa, miten hyvinvointialueet saisi lisättyä opiskelijoihin kohdistuvaa vetovoimaisuutta työllistymisen näkökulmasta. Työtä tarkastellaan työllistymisen näkökulmasta, jotta hyvinvointialueet voisi hyödyntää vetovoimatekijöitä opiskelijoiden työllistymiseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Työhön valikoitui kahdeksan tutkimusta, jotka kaikki olivat kotimaisia. Valittujen tutkimuksien tieto on tuoretta ja ajantasaista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista eli induktiivista sisällönanalyysiä. Analysoinnin myötä työhön muodostui viisi pääluokkaa: organisaation tuki, rekrytointi, työhyvinvointi, esimiehen rooli ja urakehitys, joilla oli yksi yhdistävä päätekijä: organisaatio.
Tuloksissa nousi esille, että suurimpana vetovoimatekijänä opiskelijoiden työllistymisen näkökulmasta on organisaation tuen merkitys. Organisaation tuella tarkoitetaan työntekijöiden tukemista. Sitä odotetaan johdolta sekä esihenkilöltä. Organisaation tuella on suora vaikutus muihin tutkimuksesta nostettuihin pääluokkiin. Rekrytoinnilla on yhteys palkkatasoon, työpaikan maineeseen sekä työharjoitteluihin. Hyvinvoiva työntekijä pysyy työssään ja tuntee vetovoimaa työtä kohtaan. Esihenkilön arvostus ja urakehittymisen mahdollisuudet lisäävät vetovoimaisuutta opiskelijoihin työuralle siirtyessä. Nämä kaikki ovat yhteydessä koko organisaatioon.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat keskenään toisiinsa verrattavissa ja yhdisteltävissä. Johtopäätöksenä tutkimukselle on, että organisaatio itse voi vaikuttaa eri osa-alueilla vetovoimatekijöihin, jotta saadaan opiskelijoita jäämään töihin hyvinvointialueilla oleviin organisaatioihin. As students move into working life, it’s important to consider the factors that affect their decision to seek a job. These are often called attraction factors. The purpose of this thesis is to identify the factors that affect the attractiveness of employment from the student's point of view. The study was targeted at students in the social and health care sector specifically at nursing, paramedic and social services students. The work is examined from the perspective of employment so that welfare areas can utilize attractiveness factors of student employment.
A descriptive literature review was used as the research method. Eight studies were selected, all of which were domestic. The selected studies provide recent and up-to-date information. The data analysis method used was qualitative, i.e. inductive content analysis. As a result of the analysis, five main categories were formed: Organizational support, Recruitment, Occupational wellness, Supervisor’s role and Career development. All categories had one main linking factor: the organization.
The results revealed that the biggest factor for students in terms of employment is the importance of organizational support; it means support for employees, and this is expected from both management and supervisors. Organizational support has a direct impact on the other main categories highlighted in the study. Recruitments is linked to salary levels, job reputation and internships. A healthy worker stays at work and feels attracted to the job. Respect from supervisors and the opportunities for career development increase the attractiveness of the employer when moving on a career. These are all connected to the organization as a whole.
The results of the literature review can be compared and combined with each other. In conclusion, the study shows that the organization itself can influence the attractiveness factors in different areas, and thus encourage students to stay working in organizations in wellbeing services counties.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Työhön valikoitui kahdeksan tutkimusta, jotka kaikki olivat kotimaisia. Valittujen tutkimuksien tieto on tuoretta ja ajantasaista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista eli induktiivista sisällönanalyysiä. Analysoinnin myötä työhön muodostui viisi pääluokkaa: organisaation tuki, rekrytointi, työhyvinvointi, esimiehen rooli ja urakehitys, joilla oli yksi yhdistävä päätekijä: organisaatio.
Tuloksissa nousi esille, että suurimpana vetovoimatekijänä opiskelijoiden työllistymisen näkökulmasta on organisaation tuen merkitys. Organisaation tuella tarkoitetaan työntekijöiden tukemista. Sitä odotetaan johdolta sekä esihenkilöltä. Organisaation tuella on suora vaikutus muihin tutkimuksesta nostettuihin pääluokkiin. Rekrytoinnilla on yhteys palkkatasoon, työpaikan maineeseen sekä työharjoitteluihin. Hyvinvoiva työntekijä pysyy työssään ja tuntee vetovoimaa työtä kohtaan. Esihenkilön arvostus ja urakehittymisen mahdollisuudet lisäävät vetovoimaisuutta opiskelijoihin työuralle siirtyessä. Nämä kaikki ovat yhteydessä koko organisaatioon.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat keskenään toisiinsa verrattavissa ja yhdisteltävissä. Johtopäätöksenä tutkimukselle on, että organisaatio itse voi vaikuttaa eri osa-alueilla vetovoimatekijöihin, jotta saadaan opiskelijoita jäämään töihin hyvinvointialueilla oleviin organisaatioihin.
A descriptive literature review was used as the research method. Eight studies were selected, all of which were domestic. The selected studies provide recent and up-to-date information. The data analysis method used was qualitative, i.e. inductive content analysis. As a result of the analysis, five main categories were formed: Organizational support, Recruitment, Occupational wellness, Supervisor’s role and Career development. All categories had one main linking factor: the organization.
The results revealed that the biggest factor for students in terms of employment is the importance of organizational support; it means support for employees, and this is expected from both management and supervisors. Organizational support has a direct impact on the other main categories highlighted in the study. Recruitments is linked to salary levels, job reputation and internships. A healthy worker stays at work and feels attracted to the job. Respect from supervisors and the opportunities for career development increase the attractiveness of the employer when moving on a career. These are all connected to the organization as a whole.
The results of the literature review can be compared and combined with each other. In conclusion, the study shows that the organization itself can influence the attractiveness factors in different areas, and thus encourage students to stay working in organizations in wellbeing services counties.