P3P-oppimisympäristö ja sen hyödyntäminen pk-yritysten markkinointi- ja myyntiosaamisen kehittämisessä
Reikko, Joel; Manninen, Olli (2014)
Reikko, Joel
Manninen, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281706
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen yhtenä tehtävänä on tuottaa opiskelijoille laadukasta koulutusta, jota voi hyödyntää pk-sektorissa. Markkinointi- ja myyntiosaaminen nähdään yleisesti pk-yritysten liiketoiminnan heikkoutena. Yrittäjien tiedot ovat vähäisiä opiskelijaprojekteista tai opiskelijoiden potentiaalista ja innostuksesta tehdä yhteistyötä yrittäjien kanssa. Opinnoissaan jo edenneiden opiskelijoiden osaamista tulisi hyödyntää nykyistä enemmän ja paremmin pk-yritysten toiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli ratkaista edellä mainittuja ongelmia yhdistämällä tuore tietotaito kokeneeseen asiantuntijuuteen. Tämä tuo opiskelijan yrittäjän arkeen, jolloin nämä voivat kehittää yhdessä yrityksen liiketoimintaa. Työssä tutustuttiin markkinoinnin ja myynnin avulla pk-yritysten mahdollisuuksiin hyödyntää ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöä oman liiketoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistoa, joka kerättiin kolmesta projektista joissa tekijät olivat mukana. Oppimisympäristöä kehitettiin projektien aikana ja positiivisten tulosten innostamana sitä haluttiin kehittää lisää, mistä syntyi tämä opinnäytetyö. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista havainnointimenetelmää yrittäjille suunnatussa palvelumuotoilutyöpajassa sekä teemahaastattelumenetelmää asiantuntijahaastattelussa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnista, myynnistä, tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta ja trialogisesta oppimisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotteistettu, yhteisölliseen trialogiseen oppimiseen perustuva P3P-oppimisympäristö, joka pohjautuu Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämispohjaisen oppimisen, Learning by Developing (LbD), pedagogiseen malliin. Kehittämistyön lähtökohtana oli Peer to peer (P2P) –oppimisympäristö. P3P-oppimisympäristön ovat kehittäneet opinnäyte- työn tekijät tukenaan ohjaajat Annemari Kuhmonen ja Päivi Pöyry-Lassila sekä yrittäjä Jari Ahde.
Johtopäätöksinä havaittiin, että yrittäjillä on tarve P3P-oppimisympäristön kaltaiselle palvelulle, kunhan he tietävät siitä. P3P-oppimisympäristö antaa opiskelijalle mahdollisuuden kasvaa yrittäjyyteen ja yrittäjä saa apua liiketoiminnan ja oman osaamisen kehittämiseen. Kehitysehdotuksina syntyi lukuisia ideoita palveluista, joita P3P-oppimisympäristössä voidaan tarjota, kuten yrittäjien sparrauspalvelu, nopean toiminnan joukot ja kummiopiskelija.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistoa, joka kerättiin kolmesta projektista joissa tekijät olivat mukana. Oppimisympäristöä kehitettiin projektien aikana ja positiivisten tulosten innostamana sitä haluttiin kehittää lisää, mistä syntyi tämä opinnäytetyö. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista havainnointimenetelmää yrittäjille suunnatussa palvelumuotoilutyöpajassa sekä teemahaastattelumenetelmää asiantuntijahaastattelussa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnista, myynnistä, tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta ja trialogisesta oppimisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotteistettu, yhteisölliseen trialogiseen oppimiseen perustuva P3P-oppimisympäristö, joka pohjautuu Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämispohjaisen oppimisen, Learning by Developing (LbD), pedagogiseen malliin. Kehittämistyön lähtökohtana oli Peer to peer (P2P) –oppimisympäristö. P3P-oppimisympäristön ovat kehittäneet opinnäyte- työn tekijät tukenaan ohjaajat Annemari Kuhmonen ja Päivi Pöyry-Lassila sekä yrittäjä Jari Ahde.
Johtopäätöksinä havaittiin, että yrittäjillä on tarve P3P-oppimisympäristön kaltaiselle palvelulle, kunhan he tietävät siitä. P3P-oppimisympäristö antaa opiskelijalle mahdollisuuden kasvaa yrittäjyyteen ja yrittäjä saa apua liiketoiminnan ja oman osaamisen kehittämiseen. Kehitysehdotuksina syntyi lukuisia ideoita palveluista, joita P3P-oppimisympäristössä voidaan tarjota, kuten yrittäjien sparrauspalvelu, nopean toiminnan joukot ja kummiopiskelija.