Ostoskorianalyysi vähittäiskaupan markkinoinnin tukena
Räsänen, Antti (2015)
Räsänen, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli löytää vahvoja tuoteassosiaatioita tarjouksessa olleen kahvin sekä muiden valittujen tuotteiden väliltä ostoskorianalyysiä apuna käyttäen. Näiden löydettyjen assosiaatioiden perusteella oli tarkoitus antaa kehitysehdotuksia koko kauppaketjulle tuotteiden myynnin parantamista varten. Nämä kehitysehdotukset koskisivat esimerkiksi tuotteiden uudelleensijoittamista kaupan sisällä. Tutkimusosuus, eli tuoteassosiaatioiden etsintä tapahtui käyttämällä Qlikview-tietorakennetta, ja se koostui kahdesta osuudesta. Ensimmäisessä osuudessa tarkasteltiin tarjouksessa olleen kahvin assosiaatioita muiden kahviosaston tuotteiden kanssa. Toisessa osuudessa tutkittiin tarjouskahvin assosiaatioita muiden samaan aikaan päivittäistavarapuolella tarjouksessa olleiden 17 kärkituotteen kanssa. Tässä toisessa osuudessa oli tärkeä selvittää, mitkä tuoteassosiaatiot tarjouskahvin kanssa olivat vahvimmat ja kannattavimmat. Tällaista tuoteassosiaation vahvuutta ja kannattavuutta tarkasteltiin tuoteassosiaation esiintyvyyden (frequenssi%) ja tuoteassosiaation sisältävän ostoskorin kokonaiskannattavuuden avulla.
Tutkimuksen ensimmäisen osuuden tuloksissa löydettiin, että kahviosaston yksi tietty suodatinpussi assosioi tarjouskahvin kanssa parhaiten. Tässä osuudessa tuli esiin myös muutama muu mielenkiintoinen löydös, mukaan lukien tarjouksessa olleen kahvin vahva assosiaatio tumma paahto -kahvivaihtoehdon kanssa. Toisessa osuudessa kaikista vahvimmin tarjouskahvin kanssa assosioituneista myös samaan aikaan tarjouksessa olleesta 17 kärkituotteesta olivat Atrian sika-nauta- jauheliha 20 %, Apetit-pakasteiden keittojuurekset, Vaasan ruispalat, Candy King -irtomakeiset ja Hartwall 2-pack Pepsi Max -virvoitusjuoma. Näistä yllämainituista tarjouskahvin kanssa kannattavimmista kärkituotteista kannattavin oli kuitenkin Candy King -irtomakeiset.
Assosiaatiolöydöksien perusteella tehdyt kehitysehdotukset sisälsivät muun muassa hinnoittelustrategioita, kehotuksen täsmälliseen mainontaan koskien tarjouksia, ehdotuksia tuotesijoitteluun, ristikuponkijärjestelmän tuotteille, jotka myivät vähemmän, ja ehdotuksen asiakasuskollisuusjärjestelmän perustamiselle.
Tutkimuksen ensimmäisen osuuden tuloksissa löydettiin, että kahviosaston yksi tietty suodatinpussi assosioi tarjouskahvin kanssa parhaiten. Tässä osuudessa tuli esiin myös muutama muu mielenkiintoinen löydös, mukaan lukien tarjouksessa olleen kahvin vahva assosiaatio tumma paahto -kahvivaihtoehdon kanssa. Toisessa osuudessa kaikista vahvimmin tarjouskahvin kanssa assosioituneista myös samaan aikaan tarjouksessa olleesta 17 kärkituotteesta olivat Atrian sika-nauta- jauheliha 20 %, Apetit-pakasteiden keittojuurekset, Vaasan ruispalat, Candy King -irtomakeiset ja Hartwall 2-pack Pepsi Max -virvoitusjuoma. Näistä yllämainituista tarjouskahvin kanssa kannattavimmista kärkituotteista kannattavin oli kuitenkin Candy King -irtomakeiset.
Assosiaatiolöydöksien perusteella tehdyt kehitysehdotukset sisälsivät muun muassa hinnoittelustrategioita, kehotuksen täsmälliseen mainontaan koskien tarjouksia, ehdotuksia tuotesijoitteluun, ristikuponkijärjestelmän tuotteille, jotka myivät vähemmän, ja ehdotuksen asiakasuskollisuusjärjestelmän perustamiselle.