Småbarnspedagogikens roll i förebyggandet av utanförskap - Metoder inom småbarnspedagogiken för att förebygga utanförskap
Jungell, Natalie (2024)
Jungell, Natalie
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726132
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus siitä, miten varhaiskasvatuksen henkilökunta työskentelee syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Valitsin tämän aiheen, koska olen harjoittelujaksojeni aikana nähnyt, että henkilökunta työskentelee paljon syrjäytymisen, kiusaamisen ja kaverisuhteiden ennaltaehkäisemisen parissa.
Tarkoituksena on tutkia, miten varhaiskasvatuksen henkilökunta työskentelee ennaltaehkäistäkseen syrjäytymistä. Mitä menetelmiä käytetään ja miten henkilökunta tunnistaa syrjäytymistä? Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Mitä menetelmiä ja strategioita käytetään tunnistamaan ja tukemaan lapsia, jotka ovat vaarassa joutua syrjäytymään? 2. Miten varhaiskasvatuksen henkilökunta työskentelee luodakseen inklusiivisen yhteisön? 3. Miten käytetyt menetelmät auttavat varustamaan lapsen välineillä itsenäisesti ehkäistä syrjäytymistä?
Saatujen vastausten saamiseksi syvennyin aiheeseen kirjallisuuden avulla ja käytin menetelmänä haastatteluja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Haastattelin kolmea vastaaja kolmessa eri päiväkodissa Pohjanmaalla.
Syrjäytymisen ehkäisemiseen käytettävät työmenetelmät ovat pieniryhmätyöskentely, kaverimateriaali ja aikuisen läsnäolo leikeissä. Varhaiskasvatuksen rooli syrjäytymisen ehkäisemisessä on ohjata ja tukea lasta oikeaan suuntaan.
Tarkoituksena on tutkia, miten varhaiskasvatuksen henkilökunta työskentelee ennaltaehkäistäkseen syrjäytymistä. Mitä menetelmiä käytetään ja miten henkilökunta tunnistaa syrjäytymistä? Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Mitä menetelmiä ja strategioita käytetään tunnistamaan ja tukemaan lapsia, jotka ovat vaarassa joutua syrjäytymään? 2. Miten varhaiskasvatuksen henkilökunta työskentelee luodakseen inklusiivisen yhteisön? 3. Miten käytetyt menetelmät auttavat varustamaan lapsen välineillä itsenäisesti ehkäistä syrjäytymistä?
Saatujen vastausten saamiseksi syvennyin aiheeseen kirjallisuuden avulla ja käytin menetelmänä haastatteluja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Haastattelin kolmea vastaaja kolmessa eri päiväkodissa Pohjanmaalla.
Syrjäytymisen ehkäisemiseen käytettävät työmenetelmät ovat pieniryhmätyöskentely, kaverimateriaali ja aikuisen läsnäolo leikeissä. Varhaiskasvatuksen rooli syrjäytymisen ehkäisemisessä on ohjata ja tukea lasta oikeaan suuntaan.