Varhaisnuoren itsetunnon vahvistaminen : Sisäinen Superstara - monitoimikortit
Kirves, Susanna; Kuusinen, Satu (2024)
Kirves, Susanna
Kuusinen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725757
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaisnuorten itsetunnon vahvistamista. Itsetunnon vahvistaminen alkaa jo varhaisessa lapsuudessa ja jatkuu läpi elämän. Nuoruudessa itsetunto on alhaisempi, sitä koetellaan ja se on altis muutoksille, mikä tekee sen tukemisesta tärkeää. Varhaisnuoren itsetunnon vahvistaminen perustuu myönteisen minäkuvan tukemiseen, kannustavaan vuorovaikutukseen ja realististen tavoitteiden asettamiseen. On tärkeää, että lapsi saa turvallisessa ympäristössä kohdata epäonnistumisia ja oppia käsittelemään niitä. Hyvä itsetunto rakentuu positiivisista kokemuksista, kuten rakastavien vanhempien tuesta, onnistumisen kokemuksista sekä positiivisesta palautteesta. Sosiaaliset suhteet, media ja kasvuympäristö vaikuttavat nuoren itsetuntoon merkittävästi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin osana Juniori-AMK-toimintaa pitämällä työpaja, minkä tavoitteena oli vahvistaa osallistuvien nuorten itsetuntoa, sekä lisätä heidän tietoaan itsetunnosta toiminnallisen oppimisen kautta. Opinnäytetyön osana kehitettiin Sisäinen Superstara-monitoimikortit, jotka ovat käytännöllinen työkalu nuorten parissa työskenteleville henkilöille. Nämä kortit sisältävät eri keskustelunavauksia, sekä aktiviteetteja, joita voidaan soveltaa eri tilanteisiin, missä itsetuntoa pyritään vahvistamaan. Korttien on tarkoitus olla opettava, innostava sekä käytännönläheinen menetelmä itsetunnon vahvistamisessa.
This thesis deals with strengthening the self-esteem of young people. Self-esteem strengthening begins in early childhood and continues throughout life. In adolescence, self-esteem is lower, it is tested, and it is prone to change, which makes supporting it important. Strengthening young people's self-esteem is based on supporting a positive self-image, encouraging interaction and setting realistic goals. It is important that the child is allowed to face failures in a safe environment and learn to deal with them. Good self-esteem is built on positive experiences, such as the support of loving parents, experiences of success, and positive feedback. Social relationships, media and the growing environment have a significant impact on a young person's self-esteem.
The functional thesis was carried out as part of Junior-AMK activities by holding a workshop, the aim of which was to strengthen the self-esteem of the participating young people, as well as to increase their knowledge of self-esteem through functional learning. As part of the thesis, Sisäinen Superstara-multifunction cards were developed, which are a practical tool for people working with young people. These cards include different conversational openings, as well as activities that can be applied to different situations where self-esteem is sought to be strengthened. The cards are meant to be an educational, inspiring, and practical method to strengthen self-esteem.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin osana Juniori-AMK-toimintaa pitämällä työpaja, minkä tavoitteena oli vahvistaa osallistuvien nuorten itsetuntoa, sekä lisätä heidän tietoaan itsetunnosta toiminnallisen oppimisen kautta. Opinnäytetyön osana kehitettiin Sisäinen Superstara-monitoimikortit, jotka ovat käytännöllinen työkalu nuorten parissa työskenteleville henkilöille. Nämä kortit sisältävät eri keskustelunavauksia, sekä aktiviteetteja, joita voidaan soveltaa eri tilanteisiin, missä itsetuntoa pyritään vahvistamaan. Korttien on tarkoitus olla opettava, innostava sekä käytännönläheinen menetelmä itsetunnon vahvistamisessa.
This thesis deals with strengthening the self-esteem of young people. Self-esteem strengthening begins in early childhood and continues throughout life. In adolescence, self-esteem is lower, it is tested, and it is prone to change, which makes supporting it important. Strengthening young people's self-esteem is based on supporting a positive self-image, encouraging interaction and setting realistic goals. It is important that the child is allowed to face failures in a safe environment and learn to deal with them. Good self-esteem is built on positive experiences, such as the support of loving parents, experiences of success, and positive feedback. Social relationships, media and the growing environment have a significant impact on a young person's self-esteem.
The functional thesis was carried out as part of Junior-AMK activities by holding a workshop, the aim of which was to strengthen the self-esteem of the participating young people, as well as to increase their knowledge of self-esteem through functional learning. As part of the thesis, Sisäinen Superstara-multifunction cards were developed, which are a practical tool for people working with young people. These cards include different conversational openings, as well as activities that can be applied to different situations where self-esteem is sought to be strengthened. The cards are meant to be an educational, inspiring, and practical method to strengthen self-esteem.