Osaamisen kartoitus ja kehittämissuunnitelma
Koivisto, Johanna (2024)
Koivisto, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustatekijänä vaikutti muuttuvaan työelämään varautuminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin muutokseen varautumisen keinona osaamisen kehittämistä ja siihen liittyen myös osaamista ja erilaisia osaamisen kartoittamisen menetelmiä sekä viestintä- ja markkinointialaan liittyviä työtehtäviä ja osaamisvaatimuksia tekoälyn vaikutus huomioiden. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdehenkilön osaamisalan eli viestinnän ja markkinoinnin tehtävien nykyinen osaaminen ja osaamisen kehittämisen tarpeet.
Tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia koskien kohdehenkilön osaamisen kehittämistä. Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, haastattelua ja ideariihtä. Dokumenttianalyysin keinoin tutkittiin viestintä- ja markkinointialan soveltuvien tehtävien osaamisvaatimuksia. Kohdehenkilön alan osaamista tutkittiin dokumenttianalyysin ja haastattelun avulla. Tarvittavaa osaamisen kehittämistä pohdittiin ideariihessä. Kohdehenkilölle soveltuvia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia kartoitettiin dokumenttianalyysin keinoin.
Viestintä- ja markkinointiala muuttuu nopeasti, jolloin osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää. Alan soveltuvien tehtävien osaamisvaatimukset ovat monipuolisia, ja tekoäly vaikuttaa työtehtäviin. Kohdehenkilön osaaminen sisältää jo monia tärkeimpiä tehtäviä, kuten sisällöntuotannon osaamista. Osaamisen kehittämisen tarpeita kuitenkin on koskien nykyisen osaamisen laajentamista liittyen esimerkiksi tekoälyyn. Uudet, opeteltavat taidot koskevat esimerkiksi data-analytiikkaa. Osaamisen kehittämisen avulla kohdehenkilö voi parantaa työmarkkina-asemaansa ja varautua työelämän muutoksiin. Erilaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia oli saatavilla runsaasti verkko-opintoina, jolloin osaamista voi kehittää joustavasti.
Tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia koskien kohdehenkilön osaamisen kehittämistä. Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, haastattelua ja ideariihtä. Dokumenttianalyysin keinoin tutkittiin viestintä- ja markkinointialan soveltuvien tehtävien osaamisvaatimuksia. Kohdehenkilön alan osaamista tutkittiin dokumenttianalyysin ja haastattelun avulla. Tarvittavaa osaamisen kehittämistä pohdittiin ideariihessä. Kohdehenkilölle soveltuvia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia kartoitettiin dokumenttianalyysin keinoin.
Viestintä- ja markkinointiala muuttuu nopeasti, jolloin osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää. Alan soveltuvien tehtävien osaamisvaatimukset ovat monipuolisia, ja tekoäly vaikuttaa työtehtäviin. Kohdehenkilön osaaminen sisältää jo monia tärkeimpiä tehtäviä, kuten sisällöntuotannon osaamista. Osaamisen kehittämisen tarpeita kuitenkin on koskien nykyisen osaamisen laajentamista liittyen esimerkiksi tekoälyyn. Uudet, opeteltavat taidot koskevat esimerkiksi data-analytiikkaa. Osaamisen kehittämisen avulla kohdehenkilö voi parantaa työmarkkina-asemaansa ja varautua työelämän muutoksiin. Erilaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia oli saatavilla runsaasti verkko-opintoina, jolloin osaamista voi kehittää joustavasti.