Pelimusiikki ja pelimusiikin luominen Fears Unveiled- kauhupeliin
Santanen, Santra (2024)
Santanen, Santra
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025435
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten videopelimusiikki vaikuttaa videopeleihin. Työssä syvennyttiin videopelimusiikin historiaan, musiikin vaikutuksesta ihmiseen sekä miten musiikkia luodaan videopeleihin. Opinnäytetyössä luotiin musiikki toimeksiantajan tekeillä olevaan videopeliin Fears Unveiled.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aihetta tutkittiin ja tietoa kerättiin internetin, kirjojen ja käyttäjäkokemuksen avulla. Työ toteutettiin keräämällä aineistoa ja syventämällä ymmärrystä, jota hyödynnettiin musiikin luomisessa. Musiikki luotiin aineistoista saadun tiedon pohjalta Studio One 6 -ohjelmassa. Työn aikataulu eteni toimeksiantajan pelin tahdissa.
Aineistosta nousee esiin, että musiikki vaikuttaa ihmisen mielialaan ja tunnesäätelyyn. Tämä on tärkeä asia huomioida videopeleissä ja videopelien suunnittelussa, ja varsinkin videopelimusiikissa. Videopelimusiikin yksi tärkein tehtävä on herättää pelaajassa tunnetta. Hyvin sävelletty pelimusiikki auttaa pelaajaa luomaan halutun mielikuvan pelkästään musiikkia kuuntelemalla, jopa ilman visuaalisuutta. Onnistunut musiikki antaa pelaajalle kokonaisen pelikokemuksen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten pelimusiikki on kehittynyt vuosien varrella. Ennen videopelimusiikki oli yksittäisiä sointuja kiertäen samaa melodiaa, nykyään pelimusiikki voi olla kokonainen albumi, jota kuunnellaan pelin ulkopuolellakin.
Tekoälyä hyödynnetään jo nykypäivänä pelimusiikin luomisessa, mutta se ei tule vielä ihmistä säveltäjänä syrjäyttämään. Tekoälyllä ei ole ihmisen tunneälyä ja emotionaalista syvyyttä, jota työhön tarvitaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aihetta tutkittiin ja tietoa kerättiin internetin, kirjojen ja käyttäjäkokemuksen avulla. Työ toteutettiin keräämällä aineistoa ja syventämällä ymmärrystä, jota hyödynnettiin musiikin luomisessa. Musiikki luotiin aineistoista saadun tiedon pohjalta Studio One 6 -ohjelmassa. Työn aikataulu eteni toimeksiantajan pelin tahdissa.
Aineistosta nousee esiin, että musiikki vaikuttaa ihmisen mielialaan ja tunnesäätelyyn. Tämä on tärkeä asia huomioida videopeleissä ja videopelien suunnittelussa, ja varsinkin videopelimusiikissa. Videopelimusiikin yksi tärkein tehtävä on herättää pelaajassa tunnetta. Hyvin sävelletty pelimusiikki auttaa pelaajaa luomaan halutun mielikuvan pelkästään musiikkia kuuntelemalla, jopa ilman visuaalisuutta. Onnistunut musiikki antaa pelaajalle kokonaisen pelikokemuksen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten pelimusiikki on kehittynyt vuosien varrella. Ennen videopelimusiikki oli yksittäisiä sointuja kiertäen samaa melodiaa, nykyään pelimusiikki voi olla kokonainen albumi, jota kuunnellaan pelin ulkopuolellakin.
Tekoälyä hyödynnetään jo nykypäivänä pelimusiikin luomisessa, mutta se ei tule vielä ihmistä säveltäjänä syrjäyttämään. Tekoälyllä ei ole ihmisen tunneälyä ja emotionaalista syvyyttä, jota työhön tarvitaan.