Ujon lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tiilikka, Meeri; Silenius, Riia; Hokkanen, Ella (2024)
Tiilikka, Meeri
Silenius, Riia
Hokkanen, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225087
Tiivistelmä
Jokaisessa päiväkodissa on ujoja lapsia ja heidän kohtaamisensa on yhtä tärkeää, kuin kaikkien muidenkin lasten. Ujot lapset voivat jäädä helposti esimerkiksi toisten lasten varjoon. Tutkitun tiedon avulla pystytään kehittämään työntekijöiden ammatti taitoa sekä varhaiskasvatuksen laatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ujon lapsen kohtaamisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ujon lapsen kohtaamiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen aineistoiksi valikoitui kansainvälisiä sekä Suomalaisia julkaisuja. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yksitoista tutkimusta, joista seitsemän on vertaisarvioituja sekä runsaasti muita aineistoja, jotka täydensivät tutkimuksia. Tutkimuksia haettiin Finna-, Google Scholar- sekä Lab Primo -tietokannoista. Aineisto analysoitiin laadullisena sisällönanalyysinä hyödyntäen teemoittelua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti mitä ujous on ja miten se voi näkyä lapsessa, miten lapsi kohdataan varhaiskasvatuksessa sekä mitä on lapsen osallisuus. Teoriaosuudessa käsitellään myös sitä, kuinka ujous ilmenee lapsessa varhaiskasvatuksessa, mikä on kasvattajan vaikutus ujoon lapseen sekä miten lapsen osallisuutta, vertaissuhteita ja vertaisryhmiä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tarvitaan erityistä herkkyyttä ja sensitiivisyyttä, kun ammattilainen kohtaa ujon lapsen varhaiskasvatuksessa. On tärkeää huomioida lapsi yksilöllisesti ja nähdä syitä ujouden takana. Ujo lapsi voi tarvita tukea muun muassa itsetunnon, tunnetaitojen, sosiaalisen osallisuuden sekä vertaissuhteiden kehittymisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen aineistoiksi valikoitui kansainvälisiä sekä Suomalaisia julkaisuja. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yksitoista tutkimusta, joista seitsemän on vertaisarvioituja sekä runsaasti muita aineistoja, jotka täydensivät tutkimuksia. Tutkimuksia haettiin Finna-, Google Scholar- sekä Lab Primo -tietokannoista. Aineisto analysoitiin laadullisena sisällönanalyysinä hyödyntäen teemoittelua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti mitä ujous on ja miten se voi näkyä lapsessa, miten lapsi kohdataan varhaiskasvatuksessa sekä mitä on lapsen osallisuus. Teoriaosuudessa käsitellään myös sitä, kuinka ujous ilmenee lapsessa varhaiskasvatuksessa, mikä on kasvattajan vaikutus ujoon lapseen sekä miten lapsen osallisuutta, vertaissuhteita ja vertaisryhmiä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tarvitaan erityistä herkkyyttä ja sensitiivisyyttä, kun ammattilainen kohtaa ujon lapsen varhaiskasvatuksessa. On tärkeää huomioida lapsi yksilöllisesti ja nähdä syitä ujouden takana. Ujo lapsi voi tarvita tukea muun muassa itsetunnon, tunnetaitojen, sosiaalisen osallisuuden sekä vertaissuhteiden kehittymisessä.