Itsetuntoa kehittämässä : itsetuntoa tukevaa työpajatoimintaa nuorille
Kuisma, Hanna; Hulkko, Sanna (2024)
Kuisma, Hanna
Hulkko, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125052
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kouluympäristössä nuorille suunnattuja työpajoja aiheena itsetunto ja itsetuntemus. Työpajojen tavoitteena oli jakaa nuorille tietoa itsetunnosta ja sen vaikutuksesta elämän eri osa-alueisiin, mahdollisesti samalla vahvistaen heidän itsetuntoaan. Lisäksi tarkoituksena oli keskustella koulun vaikutusvallasta nuorten itsetuntoon ja roolia itseluottamuksen rakentumiseen. Työelämäkumppanina toimi Ammattiopisto Live, joka on toisen asteen oppilaitos erityisen tuen tarpeen opiskelijoille. Työpajat toteutettiin Liven Metsälän toimipisteen tutkintokoulutukseen valmistavilla luokilla eli TUVA-luokilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää itsetunnon ja itsetuntemuksen teoriaa sekä näiden vaikutusta ihmisen toimijuuteen ja osallisuuteen. Lisäksi siinä on perehdytty nuoriin kohderyhmänä ja kouluun toimintaympäristönä. Opinnäytetyössä on siis otettu huomioon niin koulun kuin nuoruudenkin vaikutukset ihmisen itsetuntoon.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme työpajaa, jotka toteutettiin kerran viikossa peräkkäisinä viikkoina TUVA-opiskelijoiden kanssa. Työpajat sisälsivät opetusta, keskustelua ja erilaisia harjoitteita itsetuntoon liittyen. Valmiiden työpajojen sisältö soveltuu hyvin ja on hyödynnettävissä vastaavassa toiminnassa kouluympäristössä ja muualla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää itsetunnon ja itsetuntemuksen teoriaa sekä näiden vaikutusta ihmisen toimijuuteen ja osallisuuteen. Lisäksi siinä on perehdytty nuoriin kohderyhmänä ja kouluun toimintaympäristönä. Opinnäytetyössä on siis otettu huomioon niin koulun kuin nuoruudenkin vaikutukset ihmisen itsetuntoon.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme työpajaa, jotka toteutettiin kerran viikossa peräkkäisinä viikkoina TUVA-opiskelijoiden kanssa. Työpajat sisälsivät opetusta, keskustelua ja erilaisia harjoitteita itsetuntoon liittyen. Valmiiden työpajojen sisältö soveltuu hyvin ja on hyödynnettävissä vastaavassa toiminnassa kouluympäristössä ja muualla.