Virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen logistiikan perustutkinnon opetuksessa : opetus- ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä - Keuda
Rinkinen, Kimmo (2024)
Rinkinen, Kimmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724441
Tiivistelmä
Logistiikka-ala on ollut murroksessa jo pitkään ja automaatio, robotiikka sekä virtuaaliset alustat muuttavat nopeasti työntekijöiden osaamistarpeita. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten virtuaaliset teknologiat voisivat parantaa opetusta logistiikassa opetus- ja ohjaushenkilöstön näkökulmasta. Kohdeyrityksenä toimi Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä (myöh. Keuda).
Tietoperusta koottiin tutkimusten ja kirjallisuuden avulla, jotka tarjosivat tarvittavat taustatiedot tutkimukselle, joka keskittyi virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttöön logistiikan perustutkinnon opetuksessa. Aineistonkeruun tavoitteena oli ymmärtää aiempia tutkimuksia, löytöjä ja nykytilannetta, sekä tunnistaa parhaat käytännöt ja menetelmät näiden ympäristöjen hyödyntämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten opetushenkilöstö hyödynsi virtuaalisia oppimisympäristöjä, millaista ohjausta ja tukea he tarvitsivat sekä miten he kokivat näiden välineiden käytön. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa Keudan opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnatulla teemahaastattelulla ja kyselyllä. Analyysien perusteella saatiin laadullista aineistoa henkilöstön mietteistä, asenteista ja käyttö-kokemuksista virtuaalisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa. Tulosten analyysien pohjalta muodostettiin selkeä kuva virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyistä ja haasteista, sekä henkilöstön tarpeista ja toiveista niiden käytön suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat selkeästi, miten Keudan opetus- ja ohjaushenkilöstö hyödynsi virtuaalisia oppimisympäristöjä logistiikan perustutkinnon opetuksessa. Tutkimuksen tulosten mukaan logistiikan opetuksessa käytettiin monipuolisesti erilaisia virtuaalisia oppimisympäristöjä ja teknologioita, jotka nähtiin hyvänä vaihtoehtona harjoittelulle ennen käytännön työhön siirtymistä, täydentäen perinteistä opetusta. Virtuaaliset oppimisympäristöt ja teknologiat nähtiin luotettavina opetuksessa ja niillä oli positiivinen vaikutus opetuksen laatuun ja tehokkuuteen. Tuloksia voisi hyödyntää tulevaisuuden opetussuunnittelussa, erityisesti lisäämällä simulaatioita ja interaktiivisia harjoituksia logistiikan oppimiseen. Lisäksi säännölliset koulutustilaisuudet opettajille syventäisivät heidän osaamistaan virtuaalisten oppimisympäristöjen käytössä.
Tietoperusta koottiin tutkimusten ja kirjallisuuden avulla, jotka tarjosivat tarvittavat taustatiedot tutkimukselle, joka keskittyi virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttöön logistiikan perustutkinnon opetuksessa. Aineistonkeruun tavoitteena oli ymmärtää aiempia tutkimuksia, löytöjä ja nykytilannetta, sekä tunnistaa parhaat käytännöt ja menetelmät näiden ympäristöjen hyödyntämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten opetushenkilöstö hyödynsi virtuaalisia oppimisympäristöjä, millaista ohjausta ja tukea he tarvitsivat sekä miten he kokivat näiden välineiden käytön. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa Keudan opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnatulla teemahaastattelulla ja kyselyllä. Analyysien perusteella saatiin laadullista aineistoa henkilöstön mietteistä, asenteista ja käyttö-kokemuksista virtuaalisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa. Tulosten analyysien pohjalta muodostettiin selkeä kuva virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyistä ja haasteista, sekä henkilöstön tarpeista ja toiveista niiden käytön suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat selkeästi, miten Keudan opetus- ja ohjaushenkilöstö hyödynsi virtuaalisia oppimisympäristöjä logistiikan perustutkinnon opetuksessa. Tutkimuksen tulosten mukaan logistiikan opetuksessa käytettiin monipuolisesti erilaisia virtuaalisia oppimisympäristöjä ja teknologioita, jotka nähtiin hyvänä vaihtoehtona harjoittelulle ennen käytännön työhön siirtymistä, täydentäen perinteistä opetusta. Virtuaaliset oppimisympäristöt ja teknologiat nähtiin luotettavina opetuksessa ja niillä oli positiivinen vaikutus opetuksen laatuun ja tehokkuuteen. Tuloksia voisi hyödyntää tulevaisuuden opetussuunnittelussa, erityisesti lisäämällä simulaatioita ja interaktiivisia harjoituksia logistiikan oppimiseen. Lisäksi säännölliset koulutustilaisuudet opettajille syventäisivät heidän osaamistaan virtuaalisten oppimisympäristöjen käytössä.