Työntekijöiden kokemuksia InterRAI CHA-VAP -arvioinnista vaikeavammaisten palvelutarpeen arvioinnissa ja hoidon suunnittelussa
Helimäki, Tiina (2024)
Helimäki, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224673
Tiivistelmä
RAI-arviointimenetelmä on alun perin kehitetty Yhdysvalloissa 1980-luvulla ikääntyneiden kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn sekä palvelun tarpeen ja kustannusvaikutusten arviointiin. RAI-järjestelmä käsittää useita eri välineitä erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin. Siitä vastaa kansainvälinen tutkijaorganisaatio InterRAI. Suomessa RAI-välineitä ylläpitää THL. Vuonna 2022 alkoi kehitysyhteistyö vaikeavammaisten asumispalveluiden asiakkaiden palvelutarpeen arviointiin. Tämän tuloksena syntynyt InterRAI CHA-VAP otettiin käyttöön vuonna 2023.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksia RAI-arviointityökalun käytöstä vaikeavammaisten asumispalveluissa. Toimeksiantaja tarjosi tämän aiheen, sillä RAI-arviointi otettiin heillä käyttöön vasta viime vuonna ja sen käyttäjäkokemuksista haluttiin lisää tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin Webropol-kyselyohjelmistoa. Kysymykset suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan tarpeet huomioiden. Kyselyyn vastattiin anonyymisti verkossa. Vastauksia saatiin 31 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin käyttämällä menetelminä teemoittelua ja luokittelua.
Tutkimuskysymyksinä olivat 1) Millaisena henkilökunta kokee arvioinnin tekemisen? 2) Kuinka henkilö-kunta kokee toteuttamissuunnitelman näkyvän arjen työssä osana asiakkaan toimintakyvyn edistämistä? ja 3) Mitkä asiat estävät tai edistävät toteuttamissuunnitelman hyödyntämistä?
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että henkilöstö kaipaa RAI-arviointien teon tueksi riittävää perehdytystä, ammatillista yhteistyötä sekä aikataulujen huomioimista etukäteen. Tulokset osoittivat, että asiakkaiden osallistuminen arviointien tekoon ja heidän toiveidensa huomioiminen riippuu paljolti asiakkaan omista kyvyistä ja motivaatiosta.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia parantaakseen henkilöstönsä osaamista ja työtyytyväisyyttä sekä palveluiden laatua. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut organisaatiot, joilla on käytössä RAI-arviointimenetelmä tai jotka harkitsevat sen käyttöönottoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksia RAI-arviointityökalun käytöstä vaikeavammaisten asumispalveluissa. Toimeksiantaja tarjosi tämän aiheen, sillä RAI-arviointi otettiin heillä käyttöön vasta viime vuonna ja sen käyttäjäkokemuksista haluttiin lisää tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin Webropol-kyselyohjelmistoa. Kysymykset suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan tarpeet huomioiden. Kyselyyn vastattiin anonyymisti verkossa. Vastauksia saatiin 31 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin käyttämällä menetelminä teemoittelua ja luokittelua.
Tutkimuskysymyksinä olivat 1) Millaisena henkilökunta kokee arvioinnin tekemisen? 2) Kuinka henkilö-kunta kokee toteuttamissuunnitelman näkyvän arjen työssä osana asiakkaan toimintakyvyn edistämistä? ja 3) Mitkä asiat estävät tai edistävät toteuttamissuunnitelman hyödyntämistä?
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että henkilöstö kaipaa RAI-arviointien teon tueksi riittävää perehdytystä, ammatillista yhteistyötä sekä aikataulujen huomioimista etukäteen. Tulokset osoittivat, että asiakkaiden osallistuminen arviointien tekoon ja heidän toiveidensa huomioiminen riippuu paljolti asiakkaan omista kyvyistä ja motivaatiosta.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia parantaakseen henkilöstönsä osaamista ja työtyytyväisyyttä sekä palveluiden laatua. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut organisaatiot, joilla on käytössä RAI-arviointimenetelmä tai jotka harkitsevat sen käyttöönottoa.