Osaamiskartoituksella osaaminen esiin : Opetushenkilöstön osaamiskartoitus Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksessa
Orkola, Janne (2024)
Orkola, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Hämeenlinnan kaupungin ja erityisesti perusopetuksen osaamisen johtamisen nykytilaa ja tarpeita sekä laatia opetushenkilöstä osallistaen perusopetuksen opetushenkilöstölle osaamiskartoitus, jota tullaan pilotoimaan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Osaamiskartoitusta tullaan mahdollisesti laajentamaan koskemaan koko kaupungin henkilöstöä ja organisaatiota.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Kehittämistyö perustui tarpeeseen selvittää ja kehittää osaamisen johtamisen nykytilaa perusopetuksessa ja tarpeeseen luoda valmis osaamiskartoituskysely, jonka avulla saadaan ajantasainen tieto opetushenkilöstön osaamisen nykytilasta ja tulevaisuuden osaamistarpeista.
Osaamisen johtamisen nykytilasta ja tarpeista organisaatiossa saatiin tietoa rehtoreiden haastattelujen avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kaupungin organisaatiossa ei ole tällä hetkellä selkeää osaamisen johtamisen mallia, jonka avulla lähijohtaja voisivat toteuttaa päämäärätietoista ja johdonmukaista osaamisen johtamista. Osaamisen johtamiselta puuttuu strateginen yhteys, jolloin osaamisen johtamiseen liittyvät toimenpiteet ovat vaihtelevia, yksilö- ja tiimikeskeisiä ja vaihtelevat riippuen lähijohtajasta.
Osaamiskartoitus suunniteltiin yhdessä osallistaen perusopetuksen opettajia ja rehtoreita. Osaamiskartoituksen rakenne ja sisältö luotiin yhteisissä työpajoissa. Lopullinen pilotoitava kysely syntyi toimeksiantajan, Hämeenlinnan kaupungin opetustoimenjohtajan, kanssa käydyn palautteen ja keskustelun kautta ja yhden lisätyöpajan avulla. Kysely noudattaa kaupungin uuden henkilöstöjärjestelmän rakennetta. Osaamiskartoituksen valmistelutapa on toimiva malli laajentaa osaamiskartoitusten laadintaa muualla organisaatiossa ja voidaan siten soveltaa muihin tilanteisiin ja organisaatioihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Kehittämistyö perustui tarpeeseen selvittää ja kehittää osaamisen johtamisen nykytilaa perusopetuksessa ja tarpeeseen luoda valmis osaamiskartoituskysely, jonka avulla saadaan ajantasainen tieto opetushenkilöstön osaamisen nykytilasta ja tulevaisuuden osaamistarpeista.
Osaamisen johtamisen nykytilasta ja tarpeista organisaatiossa saatiin tietoa rehtoreiden haastattelujen avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kaupungin organisaatiossa ei ole tällä hetkellä selkeää osaamisen johtamisen mallia, jonka avulla lähijohtaja voisivat toteuttaa päämäärätietoista ja johdonmukaista osaamisen johtamista. Osaamisen johtamiselta puuttuu strateginen yhteys, jolloin osaamisen johtamiseen liittyvät toimenpiteet ovat vaihtelevia, yksilö- ja tiimikeskeisiä ja vaihtelevat riippuen lähijohtajasta.
Osaamiskartoitus suunniteltiin yhdessä osallistaen perusopetuksen opettajia ja rehtoreita. Osaamiskartoituksen rakenne ja sisältö luotiin yhteisissä työpajoissa. Lopullinen pilotoitava kysely syntyi toimeksiantajan, Hämeenlinnan kaupungin opetustoimenjohtajan, kanssa käydyn palautteen ja keskustelun kautta ja yhden lisätyöpajan avulla. Kysely noudattaa kaupungin uuden henkilöstöjärjestelmän rakennetta. Osaamiskartoituksen valmistelutapa on toimiva malli laajentaa osaamiskartoitusten laadintaa muualla organisaatiossa ja voidaan siten soveltaa muihin tilanteisiin ja organisaatioihin.