Ohjaamisen saavutettavuus videopeleissä
Kärkkäinen, Eliel (2024)
Kärkkäinen, Eliel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024975
Tiivistelmä
Pelaajat, joilla on rajoitteita, kohtaavat yhä esteitä, jotka vaikeuttavat pelaamista tai voivat estää joidenkin pelien pelaamisen kokonaan. Luomalla saavutettavuusasetusten standardeja peleihin voidaan taata laajemman pelaajakunnan mahdollisuus nauttia peleistä ja olla osana peliyhteisöjä. Pelien saavutettavuusominaisuuksien kehittämisestä hyötyvät niitä tarvitsevien pelaajien lisäksi kaikki pelaajat sekä pelien kehittäjät ja julkaisijat. Tuotteet ja palvelut, jotka ovat saavutettavia, voivat olla myös tuottavampia. Neogamesin toimiessa kattojärjestönä pelialalla, saavutettavuuden edistäminen videopeleissä on organisaatiolle yksi keskeisimpiä aihealueita. Saavutettavuuden huomiointi peleissä mahdollistaa pelaamisen suuremmalle yleisölle ja tätä kautta kasvua alalle.
Opinnäytetyön päätavoite on selvittää, mitkä saavutettavuustoiminnot, jotka vaikuttavat ohjaamisen
saavutettavuuteen pelatessa, ovat tärkeimpiä pelaajille, joilla on rajoitteita. Onko tärkeimmät toimin
not jo valmiiksi huomioitu peleissä? Minkälaisia esteitä liikuntarajoitteiset pelaajat kohtaavat, ja onko
pelin- ja laitteistokehittäjien mahdollista luoda ratkaisuja näihin esteisiin?
Kehittämistyössä hyödynnettiin alan ammattilaisten sekä liikuntarajoitteisten pelaajien haastatteluita
ja liikuntarajoitteisille pelaajille suunnattua kyselyä. Kysely rakennettiin haastattelujen ja valmiin tiedon pohjalta ja sen tarkoitus oli selvittää mitkä ohjaamisen saavutettavuustoiminnot ovat liikuntarajoitteisille pelaajille tärkeimpiä. Kehittämistyötä varten järjestettiin myös työpaja, johon pääsi osallistumaan vain yksi pelaaja, jota asia suoraan koski.
Liikuntarajoitteisille pelaajille tärkeimpiä saavutettavuusasetuksia ja -toimintoja ovat näppäinten uudelleen määrittely, ohjauslaitteiden yhteensopivuus ja ohjaamisen herkkyyden säätäminen. Pelaajilla ei ole aina tietoa, minkälaisia saavutettavuustoimintoja peleissä on ennen niiden hankkimista tai varmuutta valitsemansa ohjaimen yhteensopivuudesta eri alustoilla tai peleissä. Monet pelaajat toivovat standardeja pelien saavutettavuustoimintojen suhteen, jotta olisi varmuus, että edes jotkin saavutettavuustoiminnot olisivat varmasti kaikissa peleissä. Standardien syntyminen helpottaa myös pelien saavutettavuuden kehittämistä. Näitä tuloksia esitellään aktiivisesti alan ammattilaisille.
Tärkeimpien ohjaamisen saavutettavuustoimintojen selvittäminen on hyvä alku standardien syntymiselle. Kun pelien kehittäjillä on tieto kaivatuimmista toiminnoista, kehittämistyöstä tulee huomattavasti suoraviivaisempaa. Alan ammattilaisten asiantuntemus antoi hyvää näkökulmaa siihen, miten haastavaa saavutettavuustoimintojen implementointi voi olla, ja pelaajahaastattelut sekä kysely antoivat arvokasta tietoa siitä, mitkä ohjaamisen saavutettavuustoiminnot ovat tärkeimpiä pelaajille.
Kehittämistyössä onnistuttiin keräämään erittäin hyödyllistä tietoa ja aineistoa, jonka avulla pelien kehittäjät voivat tehdä peleistään saavutettavampia. Esittelemällä löydöksiä yksityisesti studioille ja julkisesti tapahtumissa, kehittäjien ei tarvitse etsiä tietoa saavutettavuustoiminnoista itsenäisesti.
Opinnäytetyön päätavoite on selvittää, mitkä saavutettavuustoiminnot, jotka vaikuttavat ohjaamisen
saavutettavuuteen pelatessa, ovat tärkeimpiä pelaajille, joilla on rajoitteita. Onko tärkeimmät toimin
not jo valmiiksi huomioitu peleissä? Minkälaisia esteitä liikuntarajoitteiset pelaajat kohtaavat, ja onko
pelin- ja laitteistokehittäjien mahdollista luoda ratkaisuja näihin esteisiin?
Kehittämistyössä hyödynnettiin alan ammattilaisten sekä liikuntarajoitteisten pelaajien haastatteluita
ja liikuntarajoitteisille pelaajille suunnattua kyselyä. Kysely rakennettiin haastattelujen ja valmiin tiedon pohjalta ja sen tarkoitus oli selvittää mitkä ohjaamisen saavutettavuustoiminnot ovat liikuntarajoitteisille pelaajille tärkeimpiä. Kehittämistyötä varten järjestettiin myös työpaja, johon pääsi osallistumaan vain yksi pelaaja, jota asia suoraan koski.
Liikuntarajoitteisille pelaajille tärkeimpiä saavutettavuusasetuksia ja -toimintoja ovat näppäinten uudelleen määrittely, ohjauslaitteiden yhteensopivuus ja ohjaamisen herkkyyden säätäminen. Pelaajilla ei ole aina tietoa, minkälaisia saavutettavuustoimintoja peleissä on ennen niiden hankkimista tai varmuutta valitsemansa ohjaimen yhteensopivuudesta eri alustoilla tai peleissä. Monet pelaajat toivovat standardeja pelien saavutettavuustoimintojen suhteen, jotta olisi varmuus, että edes jotkin saavutettavuustoiminnot olisivat varmasti kaikissa peleissä. Standardien syntyminen helpottaa myös pelien saavutettavuuden kehittämistä. Näitä tuloksia esitellään aktiivisesti alan ammattilaisille.
Tärkeimpien ohjaamisen saavutettavuustoimintojen selvittäminen on hyvä alku standardien syntymiselle. Kun pelien kehittäjillä on tieto kaivatuimmista toiminnoista, kehittämistyöstä tulee huomattavasti suoraviivaisempaa. Alan ammattilaisten asiantuntemus antoi hyvää näkökulmaa siihen, miten haastavaa saavutettavuustoimintojen implementointi voi olla, ja pelaajahaastattelut sekä kysely antoivat arvokasta tietoa siitä, mitkä ohjaamisen saavutettavuustoiminnot ovat tärkeimpiä pelaajille.
Kehittämistyössä onnistuttiin keräämään erittäin hyödyllistä tietoa ja aineistoa, jonka avulla pelien kehittäjät voivat tehdä peleistään saavutettavampia. Esittelemällä löydöksiä yksityisesti studioille ja julkisesti tapahtumissa, kehittäjien ei tarvitse etsiä tietoa saavutettavuustoiminnoista itsenäisesti.