Sosiaalisesti kestäviä ratkaisuja maahanmuuttaneiden työllistymiseen työvoimapula-aloille Pirkanmaalla
Bister, Anu; Eiramo, Liisa; Laurila, Jukka; Pohjalainen, Katja (2024)
Bister, Anu
Eiramo, Liisa
Laurila, Jukka
Pohjalainen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä ratkaisuja työttömien erityistä tukea tarvitsevien maahanmuuttaneiden henkilöiden työllistymiseen ravintola-, puhtaus- ja kiinteistöpalvelualoille sekä hoivatyöhön, jotka ovat työvoimapula-aloja Pirkanmaalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat työnhakijoita ja työnantajia työllistymisprosessin eri vaiheissa. Toimeksiantaja opinnäytetyöhön oli työnantajamme Silta-Valmennusyhdistys ry.
Tietoperustana opinnäytetyössämme käsiteltiin maahanmuuttaneen työllistymiseen ja työllistämiseen liittyvää lainsäädäntöä, erityistä tukea tarvitsevia maahanmuuttaneita, maahanmuuttaneiden työllistymisen esteitä, kohtaanto-ongelmaa, rakenteellista rasismia ja syrjintää, sosiaalisesti kestävää kehitystä, kulttuurin vaikutusta työelämään sekä pirkanmaalaisia työvoimapula-aloja.
Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja laadullista tutkimusotetta. Haastattelut tehtiin maahanmuuttaneille, maahanmuuttaneiden kanssa työskenteleville ammattilaisille ja työnantajien edustajille. Haastatteluvastaukset käsiteltiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisenä tuloksena nousi esiin se, että puutteellinen suomen kielen taito nähdään laajasti maahanmuuttaneen työllistymisen ja koulutukseen pääsemisen esteenä. Myös koulutuksen puute nähtiin esteenä. Sekä maahanmuuttaneet että työnantajat toivat esille tuen tarvetta maahanmuuttaneen työllistämisprosessiin. Tietoperustan sekä haastattelujen ja kyselyjen sisällönanalyysien perusteella päädyttiin viiteen toimenpide-ehdotukseen maahanmuuttaneiden työllistymisen edistämiseksi.
Arviointiosiossa pohdittiin muun muassa sitä, miksi puutteellinen suomen kielen osaaminen ja koulutus nousevat niin voimakkaasti esille maahanmuuttaneen työllistymisen esteenä. Johtopäätöksenä oli, että ne ovat helposti esiin tuotavia ja mitattavia seikkoja toisin kuin esimerkiksi motivaatio tai sen puute. Lisäksi pohdittiin miten maahanmuuttaneen työllistymistä ja koulutukseen pääsyä voisi edistää heikosta kielitaidosta huolimatta.
Tietoperustana opinnäytetyössämme käsiteltiin maahanmuuttaneen työllistymiseen ja työllistämiseen liittyvää lainsäädäntöä, erityistä tukea tarvitsevia maahanmuuttaneita, maahanmuuttaneiden työllistymisen esteitä, kohtaanto-ongelmaa, rakenteellista rasismia ja syrjintää, sosiaalisesti kestävää kehitystä, kulttuurin vaikutusta työelämään sekä pirkanmaalaisia työvoimapula-aloja.
Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja laadullista tutkimusotetta. Haastattelut tehtiin maahanmuuttaneille, maahanmuuttaneiden kanssa työskenteleville ammattilaisille ja työnantajien edustajille. Haastatteluvastaukset käsiteltiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisenä tuloksena nousi esiin se, että puutteellinen suomen kielen taito nähdään laajasti maahanmuuttaneen työllistymisen ja koulutukseen pääsemisen esteenä. Myös koulutuksen puute nähtiin esteenä. Sekä maahanmuuttaneet että työnantajat toivat esille tuen tarvetta maahanmuuttaneen työllistämisprosessiin. Tietoperustan sekä haastattelujen ja kyselyjen sisällönanalyysien perusteella päädyttiin viiteen toimenpide-ehdotukseen maahanmuuttaneiden työllistymisen edistämiseksi.
Arviointiosiossa pohdittiin muun muassa sitä, miksi puutteellinen suomen kielen osaaminen ja koulutus nousevat niin voimakkaasti esille maahanmuuttaneen työllistymisen esteenä. Johtopäätöksenä oli, että ne ovat helposti esiin tuotavia ja mitattavia seikkoja toisin kuin esimerkiksi motivaatio tai sen puute. Lisäksi pohdittiin miten maahanmuuttaneen työllistymistä ja koulutukseen pääsyä voisi edistää heikosta kielitaidosta huolimatta.