Kilpailija-analyysi : Case kalastustarvikkeiden verkkokauppa
Ketvell, Visa (2024)
Ketvell, Visa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi toimeksiantona kalastustarvikkeiden verkkokaupalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka vaikuttavat markkinaan ja kilpailuun alalla, sekä tunnistaa kohdeyrityksen vahvuuksia ja heikkouksia yrityksen sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta.
Kilpailija-analyysi toteutettiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin, sekä SWOT-analyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin tutkimuksessa käytettäviä mallit, ja tutkimusosiossa toteutettiin analyysit käytännössä. Tutkimus aloitettiin määrittelemällä vallitseva kilpailu Porterin viiden kilpailu voiman mallin avulla, jonka jälkeen tutkittiin yrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia ja heikkouksia SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alalla vallitsevat kilpailuvoimat ovat merkittävät. Kohdeyrityksen on otettava vallitsevat voimat huomioon niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessakin. SWOT-analyysin avulla löydettiin yrityksen tärkeimmät vahvuudet, sekä heikkoudet. Tutkimuksesta saatuja tuloksia kohde yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa toimintansa kehittämiseksi.
Kilpailija-analyysi toteutettiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin, sekä SWOT-analyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin tutkimuksessa käytettäviä mallit, ja tutkimusosiossa toteutettiin analyysit käytännössä. Tutkimus aloitettiin määrittelemällä vallitseva kilpailu Porterin viiden kilpailu voiman mallin avulla, jonka jälkeen tutkittiin yrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia ja heikkouksia SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alalla vallitsevat kilpailuvoimat ovat merkittävät. Kohdeyrityksen on otettava vallitsevat voimat huomioon niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessakin. SWOT-analyysin avulla löydettiin yrityksen tärkeimmät vahvuudet, sekä heikkoudet. Tutkimuksesta saatuja tuloksia kohde yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa toimintansa kehittämiseksi.