Kognitiivis-toiminnallisen (Cog-Fun) interventiomenetelmän hyödyntäminen lasten toimintaterapiassa
Haapa-aho, Henrika; Jantunen, Eerika; Sassi, Julia (2024)
Haapa-aho, Henrika
Jantunen, Eerika
Sassi, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324702
Tiivistelmä
Kognitiivis-toiminnallisen (Cog-Fun) intervention avulla pyritään edistämään lapsen toiminnanohjauksen haasteita kognitiivisten strategioiden avulla. Cog-Fun -menetelmässä avainasemassa ovat ympäristön tuki ja minäpystyvyyden edistäminen, joiden avulla voidaan tukea lapsen toiminnallista suoriutumista.
Toiminnanohjaus on kognitiivinen prosessi, joka sisältää kognitiiviset perustaidot, kuten työmuistin, aloittamisen, estämisen, joustavuuden sekä metakognition. Toiminnanohjauksen haasteet voivat näkyä esimerkiksi toiminnan aloittamisen vaikeutena, toiminnan keskeytymisenä, ohjeiden noudattamisen haasteena, impulsiivisena käyttäytymisenä sekä haasteena toimia uusissa tilanteissa.
Lasten toimintaterapiassa toimintaterapeutit voivat kohdata lapsiasiakkaita, joilla on toiminnanohjaukseen liittyviä haasteita. Toimintaterapeutit pyrkivät työssään edistämään lasten toimintakykyä, ja toiminnallista suoriutumista, jotta lapsi pystyisi osallistumaan itselleen merkityksellisiin toimintoihin. Toimintaterapeutin työnkuvaan kuuluu lasten kognitiivisten taitojen ja valmiuksien arviointi sekä kognitiivisten taitojen vahvistaminen.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, miten Cog-Fun -menetelmän avulla voidaan tukea lapsen toiminnanohjausta toimintaterapiassa. Tavoitteena oli kehittää toimintaterapia-alaa tuottamalla suomenkielistä tietoa Cog-Fun -menetelmän käytöstä lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille sekä toimintaterapian opiskelijoille.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänottokriteerien perusteella kuusi tutkimusta, joiden analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimukset käsittelivät Cog-Fun -menetelmän käyttöä lapsilla ja nuorilla. Tutkimuksista nousi esiin kolme teemaa, jotka ovat toiminnanohjausta edistävät strategiat, ympäristön tuki ja vanhempien osallistuminen sekä itsetiedostaminen ja minäpystyvyys.
Toiminnanohjaus on kognitiivinen prosessi, joka sisältää kognitiiviset perustaidot, kuten työmuistin, aloittamisen, estämisen, joustavuuden sekä metakognition. Toiminnanohjauksen haasteet voivat näkyä esimerkiksi toiminnan aloittamisen vaikeutena, toiminnan keskeytymisenä, ohjeiden noudattamisen haasteena, impulsiivisena käyttäytymisenä sekä haasteena toimia uusissa tilanteissa.
Lasten toimintaterapiassa toimintaterapeutit voivat kohdata lapsiasiakkaita, joilla on toiminnanohjaukseen liittyviä haasteita. Toimintaterapeutit pyrkivät työssään edistämään lasten toimintakykyä, ja toiminnallista suoriutumista, jotta lapsi pystyisi osallistumaan itselleen merkityksellisiin toimintoihin. Toimintaterapeutin työnkuvaan kuuluu lasten kognitiivisten taitojen ja valmiuksien arviointi sekä kognitiivisten taitojen vahvistaminen.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, miten Cog-Fun -menetelmän avulla voidaan tukea lapsen toiminnanohjausta toimintaterapiassa. Tavoitteena oli kehittää toimintaterapia-alaa tuottamalla suomenkielistä tietoa Cog-Fun -menetelmän käytöstä lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille sekä toimintaterapian opiskelijoille.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänottokriteerien perusteella kuusi tutkimusta, joiden analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimukset käsittelivät Cog-Fun -menetelmän käyttöä lapsilla ja nuorilla. Tutkimuksista nousi esiin kolme teemaa, jotka ovat toiminnanohjausta edistävät strategiat, ympäristön tuki ja vanhempien osallistuminen sekä itsetiedostaminen ja minäpystyvyys.