Tunnetaidoista mielenterveystaidoiksi- opas vanhemmille tunnetaitojen vaikutuksesta mielenterveyteen
Bolbol, Riina; Hämäläinen, Kiia (2024)
Bolbol, Riina
Hämäläinen, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024581
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ajankohtaista ja luotettavaa tietoa alakouluikäisten lasten vanhemmille tunnetaitojen ja mielenterveyden yhteydestä oppaan muodossa. Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä vanhempien tietämystä tunnetaitojen merkityksestä osana lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia, sekä tuoda esiin, kuinka hyvät lapsena opitut tunnetaidot ehkäisevät myöhempää mielenterveyden heikkenemistä. Opinnäytetyö on tehty työelämäyhteistyönä Aseman Lapset Ry kanssa.
Opinnäytetyömme viitekehys on koottu käyttäen eri lähteistä löytyvää luotettavaa tietoa sekä tieteellisiä artikkeleita. Viitekehykseen on haettu internetistä löytyvistä terveysalan tietokannoista sekä vapaasanahakua käyttäen. Viitekehyksessä käsittelemme teoriatietoa tunnetaidoista, mielenterveydestä, tunnetaitojen kehittymisestä sekä neurokirjon lasten tunteista. Opinnäytetyömme teoria osoittaa, että tunnetaidot ja mielenterveys ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa sekä, että vanhemmat ovat roolissa heidän lastensa tunnetaitojen kehittymisessä.
Tunnetaidoista mielenterveystaidoiksi- opas sisältää tietoa tunnetaidoista ja niiden yhteydestä mielenterveyteen. Oppaassa sivutaan myös neurokirjon tunnetaitoja. Oppaassa on myös esimerkkejä, kuinka vahvistaa arjessa lapsen tunnetaitoja sekä rentoutumisharjoituksia. Kokosimme oppaaseen myös mikä on aikuisen tehtävä lapsen tunnetaitojen kasvattajana sekä tukijana. Oppaan loppuun on koottu hyödyllisiä nettisivustoja vanhemmille. Valmis opas lähetettiin sähköpostilla arvioitavaksi ja arviointi toteutettiin kyselylomakkeella. Opas muokattiin kyselyn vastausten perusteella vielä viimeiseen muotoonsa. Opas on sähköisessä muodossa, josta se on mahdollista tuottaa myös paperiseen versioon. The purpose of the development-oriented thesis was to compile up-to-date and reliable information for the parents with primary school-age children about the connection between emotional skills and mental health in the form of a guide. The aim of the thesis was to increase parents' awareness of the importance of emotional skills as part of a child's overall well-being and to highlight how good emotional skills learned in childhood can prevent subsequent mental health issues. The thesis was carried out in collaboration with Aseman Lapset ry.
The theoretical framework was compiled using reliable information from various sources as well as scientific articles, from health databases found online as well as through free-word searches. The framework covers theoretical knowledge about emotional skills, mental health, the development of emotional skills, and children's emotions in general. The theoretical section shows that emotional skills and mental health are strongly linked, and the parents play a crucial role in the development of their children's emotional skills.
The guide, “From emotional skills to mental health skills”, contains information about emotional skills and their connection to mental health. The guide also touches on the emotional skills of children with the autism spectrum disorder. The guide includes examples about how to strengthen child's emotional skills, relaxation exercises for everyday life. Moreover, information on the role of adults as educators and supporters in emotional skills.
The guide was evaluated, and feedback collected by a questionnaire. Based on the survey responses, was modified to its final form. The guide is in electronic form, which can also be produced in a paper version.
Opinnäytetyömme viitekehys on koottu käyttäen eri lähteistä löytyvää luotettavaa tietoa sekä tieteellisiä artikkeleita. Viitekehykseen on haettu internetistä löytyvistä terveysalan tietokannoista sekä vapaasanahakua käyttäen. Viitekehyksessä käsittelemme teoriatietoa tunnetaidoista, mielenterveydestä, tunnetaitojen kehittymisestä sekä neurokirjon lasten tunteista. Opinnäytetyömme teoria osoittaa, että tunnetaidot ja mielenterveys ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa sekä, että vanhemmat ovat roolissa heidän lastensa tunnetaitojen kehittymisessä.
Tunnetaidoista mielenterveystaidoiksi- opas sisältää tietoa tunnetaidoista ja niiden yhteydestä mielenterveyteen. Oppaassa sivutaan myös neurokirjon tunnetaitoja. Oppaassa on myös esimerkkejä, kuinka vahvistaa arjessa lapsen tunnetaitoja sekä rentoutumisharjoituksia. Kokosimme oppaaseen myös mikä on aikuisen tehtävä lapsen tunnetaitojen kasvattajana sekä tukijana. Oppaan loppuun on koottu hyödyllisiä nettisivustoja vanhemmille. Valmis opas lähetettiin sähköpostilla arvioitavaksi ja arviointi toteutettiin kyselylomakkeella. Opas muokattiin kyselyn vastausten perusteella vielä viimeiseen muotoonsa. Opas on sähköisessä muodossa, josta se on mahdollista tuottaa myös paperiseen versioon.
The theoretical framework was compiled using reliable information from various sources as well as scientific articles, from health databases found online as well as through free-word searches. The framework covers theoretical knowledge about emotional skills, mental health, the development of emotional skills, and children's emotions in general. The theoretical section shows that emotional skills and mental health are strongly linked, and the parents play a crucial role in the development of their children's emotional skills.
The guide, “From emotional skills to mental health skills”, contains information about emotional skills and their connection to mental health. The guide also touches on the emotional skills of children with the autism spectrum disorder. The guide includes examples about how to strengthen child's emotional skills, relaxation exercises for everyday life. Moreover, information on the role of adults as educators and supporters in emotional skills.
The guide was evaluated, and feedback collected by a questionnaire. Based on the survey responses, was modified to its final form. The guide is in electronic form, which can also be produced in a paper version.