Suunnitelmallinen 6S tuotannossa
Kauppinen, Tuija (2024)
Kauppinen, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024586
Tiivistelmä
Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Ysako Oy. Ysakon koneistamo sijaitsee Iisalmessa ja on Metallityö Vainion tytäryhtiö. Ysako on erikoistunut keskiraskaaseen koneistukseen. Työstökeskuksia tuotannossa on viisi kappaletta. Asiakkaita ovat muun muassa Ponsse ja Normet. Ysakolla arvostetaan asiakaspalvelua sekä ymmärretään kehityksen merkitys.
Opinnäytetyön kohteeksi valittiin lean 6S, jonka toteutus pohjautui asiakkaalta ilmenneisiin tarpeisiin. Apuna toteutuksessa käytettiin vierailua asiakkaan tuotannossa, kirjallisuutta sekä sähköisiä tietolähteitä. Tietoa etsittiin leanin mukaisesta asiakasarvosta, ajatuksen ymmärtämisestä sekä 6S työkalusta.
Tietojen avulla toteutettiin yhdelle työpisteelle 6S esimerkki ja mittojen kaappiin aloitettiin toteutus turhien mittojen poistamiseen. Henkilökunnan valittavaksi suunniteltiin kaksi ehdotusta vastuualueiden ylläpitoon. Koko 6S toteutuksen ylläpitämiseen tehtiin 2 kappaletta taulukoita, joista toinen on vastuualueiden päivittäiseen seurantaan ja toinen viikoittaiseen seurantaan. Ylläpitämisen seurantaan kehitettiin prosessi jatkuvuuden takaamiseksi. Tuotannon materiaalien virtaukselle sekä lattioiden merkinnöille annettiin ehdotus toteutukseen. Lisäksi toteutuksessa huomioitiin turvallisuus sekä koneiden huoltojen ohjeistus.
Toteutus suunniteltiin aloitettavaksi syksyllä 2024. Leanin mukaisesti käytännön toimivuus testataan kokeilujen ja jatkuvan kehittämisen avulla. Toteutuksen aloittamiseen kehiteltiin ja suunniteltiin hyvä pohjustus.
Lean-ajattelun ymmärtämisen avulla voidaan saada pysyviä positiivisia muutoksia tuotantoon. Henkilökunnan mukaan ottamisen avulla toteutuksen ylläpitämisen onnistumista voidaan varmistaa ja samalla kasvatetaan työhyvinvointia. Sitoutumalla toteutukseen ja toimimalla yhteistyössä pystytään nopeuttamaan tuotannon läpimenoa ja standardoimaan toiminta sujuvaksi. Vakiinnuttamalla toiminta lisätään asiakasarvoa. Asiakastyytyväisyyden avulla saadaan luotettavauutta asiakkaalle ja sitä kautta toiminnan jatkuvuutta parannetaan sekä kilpailukykyä. Työturvallisuutta voidaan kasvattaa. Kaikkia 6S kohteita ei opinnäytetyöhön valittu mukaan, tulevaisuudessa voidaan toteutusta jatkaa pieni alue kerrallaan.
Opinnäytetyön kohteeksi valittiin lean 6S, jonka toteutus pohjautui asiakkaalta ilmenneisiin tarpeisiin. Apuna toteutuksessa käytettiin vierailua asiakkaan tuotannossa, kirjallisuutta sekä sähköisiä tietolähteitä. Tietoa etsittiin leanin mukaisesta asiakasarvosta, ajatuksen ymmärtämisestä sekä 6S työkalusta.
Tietojen avulla toteutettiin yhdelle työpisteelle 6S esimerkki ja mittojen kaappiin aloitettiin toteutus turhien mittojen poistamiseen. Henkilökunnan valittavaksi suunniteltiin kaksi ehdotusta vastuualueiden ylläpitoon. Koko 6S toteutuksen ylläpitämiseen tehtiin 2 kappaletta taulukoita, joista toinen on vastuualueiden päivittäiseen seurantaan ja toinen viikoittaiseen seurantaan. Ylläpitämisen seurantaan kehitettiin prosessi jatkuvuuden takaamiseksi. Tuotannon materiaalien virtaukselle sekä lattioiden merkinnöille annettiin ehdotus toteutukseen. Lisäksi toteutuksessa huomioitiin turvallisuus sekä koneiden huoltojen ohjeistus.
Toteutus suunniteltiin aloitettavaksi syksyllä 2024. Leanin mukaisesti käytännön toimivuus testataan kokeilujen ja jatkuvan kehittämisen avulla. Toteutuksen aloittamiseen kehiteltiin ja suunniteltiin hyvä pohjustus.
Lean-ajattelun ymmärtämisen avulla voidaan saada pysyviä positiivisia muutoksia tuotantoon. Henkilökunnan mukaan ottamisen avulla toteutuksen ylläpitämisen onnistumista voidaan varmistaa ja samalla kasvatetaan työhyvinvointia. Sitoutumalla toteutukseen ja toimimalla yhteistyössä pystytään nopeuttamaan tuotannon läpimenoa ja standardoimaan toiminta sujuvaksi. Vakiinnuttamalla toiminta lisätään asiakasarvoa. Asiakastyytyväisyyden avulla saadaan luotettavauutta asiakkaalle ja sitä kautta toiminnan jatkuvuutta parannetaan sekä kilpailukykyä. Työturvallisuutta voidaan kasvattaa. Kaikkia 6S kohteita ei opinnäytetyöhön valittu mukaan, tulevaisuudessa voidaan toteutusta jatkaa pieni alue kerrallaan.