NO SEHÄN NYT ON IHAN HELPPOA! : vuorovaikutus lastenteatterissa
Jauhiainen, Hanna (2015)
Jauhiainen, Hanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221535
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka pohtii ja tutkii vuorovaikutuksen syntymistä ja merkitystä lastenteatterissa. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymyksiin ”kuinka vuorovaikutusta rakennetaan?” ja ”mikä on vuorovaikutuksen merkitys?”.Vastauksia on etsitty neljästä eri lastenteatteriproduktiosta,joissa tekijä on ollut mukana ohjaajana, näyttelijänä, assistenttina tai käsikirjoittajana.
Työn pohjana toimii tekijän omat kokemukset ja muistiinpanot lastenteatterin tekemisestä sekä kirjallisuus niin teatterin,kasvatuksen kuin sosiaalialankin piiristä. Opinnäytetyö pyrkii selventämään vuorovaikutuksen tärkeyden sekä tarkastelee sitä niin lastenteatterin ja -kulttuurin kuin draamakasvatuksen valossa.
Tutkimuksen tekeminen on selvittänyt tekijälle lisää vuorovaikutuksen tärkeydestä ja siitä kuinka suuri merkitys kulttuurilla ja teatterilla on lapsen kehitykselle. Lapsen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen kehittää lapsen sosiaalisia taitoja, mutta voi olla joskus vaikeaa. Lastenteatterin kautta vanhemmat saavat helpon avauksen lapsen kanssa kommunikointiin
Työn pohjana toimii tekijän omat kokemukset ja muistiinpanot lastenteatterin tekemisestä sekä kirjallisuus niin teatterin,kasvatuksen kuin sosiaalialankin piiristä. Opinnäytetyö pyrkii selventämään vuorovaikutuksen tärkeyden sekä tarkastelee sitä niin lastenteatterin ja -kulttuurin kuin draamakasvatuksen valossa.
Tutkimuksen tekeminen on selvittänyt tekijälle lisää vuorovaikutuksen tärkeydestä ja siitä kuinka suuri merkitys kulttuurilla ja teatterilla on lapsen kehitykselle. Lapsen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen kehittää lapsen sosiaalisia taitoja, mutta voi olla joskus vaikeaa. Lastenteatterin kautta vanhemmat saavat helpon avauksen lapsen kanssa kommunikointiin